Investeringen in treinverkeer blijven nodig

Nieuws

23 augustus 2022

ProRail heeft begrip voor het besluit van NS om minder treinen te laten rijden. We zien de veranderde omstandigheden bij NS door minder reizigers en personeelstekort. Ook wij hebben met dergelijke uitdagingen te maken. Tegelijkertijd zien we dat het goederenvervoer groeit en de prognoses laten zien dat ook het reizigersvervoer op de langere termijn hard gaat groeien.

Bevolkingsgroei

Grote investeringen in het spoor blijven onvermijdelijk. We moeten nu aan de slag om Nederland ook in 2030 en daarna bereikbaar te houden. John Voppen, CEO van ProRail: “Het spoor houdt onze samenleving en economie in beweging. We hebben stevige ambities voor het spoor, waarbij treinverkeer een belangrijke bijdrage levert aan de bereikbaarheid van (nieuwe) woongebieden en de klimaatdoelstellingen. Dit is een enorme opgave waar we als gehele sector samen voor staan. Uit alle prognoses blijkt dat de bevolking de komende jaren met ruim een miljoen mensen zal toenemen. Dit betekent hoe dan ook een forse groei voor het goederen- en personenvervoer.”

Kwaliteit behouden

Projecten op het spoor hebben een lange doorlooptijd. Besluiten die nu worden genomen, zien we over 10 tot 15 jaar terug in het spoor. Daarom vragen we ook aan het kabinet om keuzes te maken. De eerste focus moet liggen op kwaliteit van bestaand spoor: beheer en onderhoud zijn noodzakelijk voor het op peil houden van de conditie en veiligheid van dat spoor. Naast de robuuste basis is het nodig dat we met innovaties en digitalisering nog meer uit het huidige spoornetwerk halen. Met de sector willen we toe naar nieuwe stappen.

Upgrade spoornetwerk

Als tweede focus wil ProRail het netwerk klaar maken voor de groeiende vraag naar spoorcapaciteit. Zo werken we aan een upgrade van het spoorsysteem, zoals aanpassingen in de energievoorziening en het stabiliseren van de ondergrond van het spoor. We ontwikkelen, samen met spoorpartners, een scala aan innovaties: van technologie die het mogelijk maakt om reizigers in kortere tijd tegen lagere kosten te vervoeren tot de inzet van duurzamere materialen.

Reizen spreiden

Daarnaast adviseren we ook meer werk te maken van reizigersspreiding. Dat kan bijvoorbeeld door prijsvariatie, om zo capaciteit beter over de dag (buiten de spits) en door de week heen te verdelen. Dit is een goed instrument om het mobiliteitssysteem nog beter te benutten. Zo kunnen we het openbaar vervoer efficiënter en effectiever inzetten.

Capaciteitsverdeling

ProRail verdeelt als spoorbeheerder jaarlijks de capaciteit. Nu NS heeft aangegeven dat er tien procent minder treinen gaan rijden volgend jaar, zullen we onderzoeken hoe we de vrijgekomen ruimte op het spoor kunnen benutten voor andere vervoerders.

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers