Japanse schildpadtunnels onder het spoor

Arme schildpadden in Japan. Bij hun wandeling naar de oceaan moeten ze het spoor oversteken en dat gaat vaak mis. Ze komen vast te zitten in een wissel, tussen de rails of halen de overkant van het spoor niet voordat de trein aan komt stormen.

Slimme gootjes

De gevaarlijke schildpadoversteken bij het Suma Aqualife Park in Kobe leiden tot vertragingen, schade aan spoor en treinen en veel schildpadden overleven het niet. Gelukkig hebben het park en The West Japan Railway Company samen een slimme oplossing gevonden. Onder de rails zijn gootjes aangelegd, waardoor schildpadden veilig naar de overkant kunnen lopen voor hun zwempartij in de grote oceaan. Omdat hun poten vastzitten aan hun rug- én buikschild, kunnen ze slechts één poot tegelijk verzetten. Vandaar dat ze zo langzaam lopen. Met de gootjes is dat geen probleem meer. En mooi meegenomen: andere kleine reptielen kunnen dezelfde gootjes gebruiken.

Natuurbruggen bij het Nederlandse spoor

Ook in Nederland hebben dieren en planten last van het spoor dat dwars door hun leefgebied loopt. Daarom leggen we vanuit het Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO) natuurbruggen en tunnels aan. Veel van de in totaal 79 knelpunten rond het spoor zijn op te lossen met de aanleg van kleine faunapassages, zoals tunneltjes onder het spoor en looprichels in bestaande watertunnels. Daardoor kunnen otters, egels en amfibieën zonder gevaar oversteken. 

Succes in Japan

In Japan zijn de schildpaddengootjes een succes. Afgelopen half jaar is 10 keer gezien dat schildpadden via de gootjes naar de overkant liepen. Dat betekent 10 keer geen defecten aan het spoor of erger. En 10 keer geen storingen, waardoor gezinnen zonder vertraging in het Aquapark aankwamen. En dan zijn er vast nog overstekende schildpadden niet gezien. Blije schildpadden en blije treinreizigers, daar doen ze het voor.

 

Gepubliceerd op

Gerelateerde projecten

Gerelateerde onderwerpen