Knop om bij Zevenaar

ProRail werkt tussen Zevenaar en de Duitse grens aan de bovenleiding. Een bijzondere klus, want we bouwen het systeem in 17 dagen om van 1500 Volt gelijkstroom naar 25.000 Volt wisselstroom. We aarden hiervoor ruim 1000 objecten op, aan en rond het spoor. Inmiddels hebben we als test de stroomknop even omgezet en alles werkt! Deze laatste dagen testen we intensief verder met rijdende treinen. Daarmee ligt de planning geheel op schema. Vanaf 26 juli kunnen treinen hier weer rijden.

De Spoorbouwers - Uitvoerder Frank de Bruin

De Spoorbouwers - Seinwezen monteur Sebastiaan Deurberg

De Spoorbouwers - Projectmanager Dennis Huijsman

Aansluiting

De Betuweroute is er speciaal voor het goederenvervoer en vormt een belangrijke transportader van Rotterdam naar Duitsland en verder Europa in. Deze route maakt gebruik van het 25kV-systeem en we werken nu samen met onze aannemer aan de aansluiting op het Duitse spoorwegnet. We zijn klaar met het aardingssyteem (ruim 1000 objecten), met de bouw van een spanningssluis (treinen wisselen daar van het ene naar het andere systeem) en de fasescheiding zodat de Betuweroute en de verbinding met Duitsland ieder hun eigen stroomkring hebben.

Testfase

Nu zijn we dus zover dat de knop om kan: de spanning hebben we op het systeem gezet en alle schakelaars en veiligheidsmaatregelen werken. Nu volgt een periode van testen met verschillende treinen en rijrichtingen om in de praktijk te zien of ook alles echt werkt. We liggen helemaal op schema zodat vanaf 26 juli er weer treinen over het spoor kunnen rijden.

 

Gepubliceerd op