Komend weekend grote buitendienststelling Utrecht Centraal

Nieuws

21 januari 2016

Komend weekend is het voor reizigers op Utrecht Centraal even opletten geblazen. Brugdelen van de Moreelsebrug worden over het spoor heen getakeld en op hun plaats gezet. Dat gaat gebeuren boven de sporen 15 tot en met 21. Een spectaculaire gebeurtenis die ook zorgt voor een aangepaste dienstregeling.

De Moreelsebrug is een directe fiets-wandelverbinding tussen de Jaarbeurskant en de binnenstad. Het inhijsen van de brug gebeurt vanaf de Jaarbeurskant. In oktober volgen de werkzaamheden aan de stadskant van het emplacement. Eind 2016 overspant de ranke brug dan het gehele emplacement. De planning is dat de brug in december opengaat voor voetgangers en fietsers.

Daarnaast wordt er in de 52 urige buitendienststellling gelijktijdig gewerkt door U-centRaal aan de spoorinfra en door Besix aan de traverse op Utrecht Centraal. 

Werkzaamheden

Ook voor de spoorvernieuwing op Utrecht worden komend weekend werkzaamheden uitgevoerd. Zo wordt er een hellingbaan aangebracht aan de noordzijde van het 8e perron ( spoor 20/21), wordt er aan de bovenleiding gewerkt en worden lassen in het spoor aangepast en nieuw ingebracht. Dit als voorbereidingen voor andere grootschalige werkzaamheden later in dit jaar. Daarnaast zullen er aan de noordkant van de traverse aan de onderzijde afwerkwerkzaamheden plaatsvinden in de stationshal.

Komend weekend wordt er tussen Utrecht en Maarssen aan het spoor gewerkt. Op een aantal plekken worden ES-lassen aangebracht. Per las een paar uurtjes werk, waarbij we voor de omgeving weinig overlast verwachten.

De werkzaamheden duren van 22 januari  22.00 uur –  25 januari 05.50 uur. Er geldt een aangepaste dienstregeling. Wie op pad gaat, kan voor het laatste nieuws over het treinverkeer terecht op ns.nl/treinverkeerutrecht. En raadpleeg vooral ook de NS Reisplanner om verrassingen te voorkomen.

Weetjes en feiten

1.De Moreelsebrug is genoemd naar de Utrechtse burgemeester Moreelse (1615 - 1666) Hij had plannen voor een grootschalig uitbreidingsplan in het westelijk gebied rond het Moreelsepark
2.De brug wordt 275 meter lang en 10 meter breed
3.De brug rust straks op 12 V-vormige pijlers, de hoogte van de pijlers is zo’n 8 meter
4.Onder de V-vormige pijlers liggen totaal 124 funderingspalen, elke funderingspaal is tussen de 12 en 15 meter lang
5Op de brug komen 17 ijzerbomen
6.De brug wordt door ProRail gebouwd in opdracht van Gemeente Utrecht.



 

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers