Krachtpatser Unimog zorgt dat incidenten sneller voorbij zijn

Nieuws

7 oktober 2023

Per 1 oktober 2023 beschikt ProRail over een krachtig railwegvoertuig dat ingezet kan worden bij incidentenafhandelingen op het spoor: de Unimog. Een mooie samenwerking tussen ProRail en NS om reizigers sneller uit een gestrande trein te krijgen. De Unimog wordt in eerste instantie voor NS ingezet, maar komt ook voor andere vervoerders beschikbaar. Daar gaan we als ProRail nu hard mee aan de slag.

Uniek railvoertuig

Incidentenbestrijding kan dit unieke railwegvoertuig inzetten om bijvoorbeeld gestrande treinen af te voeren. Dit gebeurt vooral bij calamiteiten waarbij een trein externe elektrische aandrijving nodig heeft en andere afsleepmiddelen niet kunnen of mogen worden ingezet, bijvoorbeeld bij problemen met de bovenleiding. Dit soort strandingen duren vaak lang en veroorzaken veel overlast voor reizigers en het treinverkeer.

Het voertuig beschikt over een hoogwerker om veilig en gemakkelijker op hoogte te kunnen werken. De Unimog mag zowel over de weg als op het spoor rijden en is daarnaast niet afhankelijk van de bovenleiding: heel handig dus wanneer de spanning op de bovenleiding niet beschikbaar is. Bij een incident bepalen de mensen bij ProRail welk middel het beste past om het incident op te lossen.

Gezamenlijk project

NS en ProRail werken al sinds 2019 samen aan dit project. Andrea Langerak, projectmanager bij ProRail: “Er zijn veel stappen gezet zoals de bouw van het voertuig, het aanvragen van toelating, de ontheffing bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, het testen met de Unimog en verschillende treintypen en het opleiden van de bedienaars. Het was een project met flinke uitdagingen. Maar vanuit NS en ProRail hielpen veel collega’s mee om alle obstakels te overwinnen om de Unimog in te kunnen zetten.”

Annelies van Unen is verantwoordelijk vanuit NS: “Hoewel het maar om vier Unimogs gaat, heeft dit project alle kenmerken van een normale materieelintroductie en dan ook nog binnen twee organisaties. We hebben gebruik gemaakt van de expertise en inzet van veel collega’s binnen NS en ProRail. Mooi dat we met de inzet van de Unimog de overlast van een stremming voor reizigers kunnen beperken."

  • Twee medewerkers aan het werk vanaf de hoogwerker van de Unimog
    Twee medewerkers aan het werk vanaf de hoogwerker van de Unimog
  • Twee Unimogs
    Twee Unimogs

Inzetgebied 

ProRail beschikt nu over vier Unimogs. Deze staan op standplaatsen van ProRail langs de zogenaamde A2-corridor: het traject van Amsterdam via Utrecht en Den Bosch naar Eindhoven. Indien nodig kan de Unimog ook op een ander baanvak ingezet worden. 

Bij de inzet van de Unimog ontstaat een nauwe samenwerking tussen de gestrande vervoerder en de treindienstleider. Ook de Unimogbedienaar en machinist werken dan nauw samen. In onderstaand filmpje zie je hoe dit gaat.

Bekijk: Werking en inzet Unimog

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers