Laatste bouwstap in hal Station Utrecht in volle gang

Nieuws

5 oktober 2015

Medio oktober 2015 verandert de looproute voor reizigers op Utrecht Centraal zodat het laatste stuk van het oude dak eraf kan. Tot de zomer 2016 is er een nieuw bouwterrein midden in de stationshal waar gewerkt wordt aan het nieuwe dak en de aansluiting op de reeds bestaande delen van het golvende dak. In de zomer van 2015 is meer dan de helft van de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal geopend. Nu ook de tijdelijke winkels in het midden van de hal weg zijn ervaar je hoe ruim en licht de hal is en hoeveel beter het overzicht. Er is ruimte gemaakt om de allerlaatste bouwstap uit te voeren.

Het centrale deel van de stationshal wordt nu aangepakt: het oude dak gaat eraf, de voor Utrecht Centraal kenmerkende rode bogen verdwijnen.   Op de plek waar eerder NS Tickets & Service en de Burgerking zaten, wordt daarom vanaf  medio oktober een nieuwe looproute voor reizigers ingericht zodat de aannemer ruimte krijgt om te verbouwen.  Dit betekent dat er drie routes van centrum- naar jaarbeurskant (en vice versa) mogelijk zijn. En een vierde snelle overstaproute beneden door de tunnel.  De routes zijn op de plattegrond aangeduid met nummers 1 tot en met 4. De nieuwe looproute is niet leuk , maar wel noodzakelijk. Door de grote aantallen reizigers die iedere dag op Utrecht Centraal komen, is het niet mogelijk om het werkterrein in een keer helemaal af te sluiten.

Hoe zijn de looproutes?

In de periode van medio oktober 2015 tot de zomer 2016 is er een tijdelijke looproute naar de sporen 11b tot en met 15b. Deze nieuwe looproute is niet in een dag gebouwd en bestaat uit twee delen. Van medio oktober tot begin november is de tijdelijke route niet overdekt, omdat het oude dak ter plekke al is weggehaald, en het nieuwe dak nog niet is gebouwd. Het is dus mogelijk dat u nat wordt bij een regenbui. Vanaf begin november loopt u door een brede, overdekte passage zoals op de tekening tot de zomer van 2016 (route). Er zijn hele concrete adviezen om het ongemak zo veel mogelijk te beperken.

Route 1

Route naar de vaste trappen naar de sporen 11b tot en met 15b. De roltrappen naar de sporen 11b tot en met 15b zijn afgesloten, maar de sporen zijn bereikbaar via de vaste trappen, of via de roltrappen naar de sporen 11a tot en met 15a (route).

Route 2

Route langs de nieuwe winkels. De a en b-zijdes van de sporen 11 tot en met 15 zijn te bereiken via de hal langs de nieuwe winkels, met trap, roltrap of lift. Omdat een groot deel van de centrale hal dicht is moet u tijdens de spits rekening houden met extra drukte, de vaste trap is dan de snelste route.

Route 3

Route over de interwijkverbinding, de wandelroute buiten langs de stationshal. Deze route is een alternatief als u met de bus reist, of als u van de jaarbeurs naar het centrum of andersom wilt.

Route 4

Route door de Middentunnel. Reizigers die alleen overstappen op Utrecht Centraal kunnen naar de A- zijde lopen op het perron en via de Middentunnel onder de sporen door naar de andere perrons lopen. U mijdt dan de drukte in de hal.

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers