Loodzwaar precisiewerk Zuidasdok liep gesmeerd
Nieuws
Het zit erop: met het inschuiven van twee loeizware dakdelen voor de nieuwe reizigerstunnel van station Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, zijn de achtdaagse werkzaamheden van het project Zuidasdok volledig geslaagd.
Natte omstandigheden
Van de zeven reusachtige dakdelen voor de extra reizigerstunnel liggen er nu vijf op hun plek. Het werk begon in natte omstandigheden, waarbij het asfalt van de A10 laag voor laag werd verwijderd en de dijk waarop de A10 ligt over 100 meter werd afgegraven. We borduurden voort op het werk dat vorig jaar is uitgevoerd, nu met soms wel zo’n 200 collega’s per dag.
Zo plaatsten we de glijbanen voor de schuifoperatie van de dakdelen op de funderingsbuizen die we vorig jaar in de grond brachten en verwijderden we het laatste restje van de oude Amstelveenboog. Zo werkten we zorgvuldig toe naar het inschuiven van de dakdelen.
Inschuiven dakdelen
Op woensdag 9 augustus was het zover en schoven we de dakdelen met een snelheid van zo’n acht meter per uur naar hun plek. Vier hydraulische vijzels duwden de twee reusachtige delen van zo’n 33 meter noordwaarts naar hun plek onder de treinsporen en de A10. Op donderdag 10 augustus was de belangrijkste klus tijdens de achtdaagse afsluiting van de A10 Zuid met succes afgerond.
Weg en spoor weer open
De laatste dagen brachten we alles in gereedheid voor het heropenen van de treinsporen en de A10 Zuid. We brachten voegen in het asfalt aan die het krimpen en uitzetten van het asfalt kunnen opvangen. We werkten met man en macht om de laatste tegels van het terug te bouwen treinperron te leggen. Maandagochtend kon het autoverkeer en treinverkeer weer worden opgestart.
Perronverbreding
Om de groeiende groep reizigers veilig en comfortabel in en over te kunnen laten stappen, is ook het treinperron verbreed. Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al ruim 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad worden dat er zeker drie keer zoveel: 250.000 reizigers per dag in 2030. Om daarvoor ruimte te maken brachten we ook een flauwe bocht in de A10 aan.
Uitgraven van de Brittenpassage
Met vijf van de zeven dakdelen op hun plek zit het er nog niet op en gaan we door met het uitgraven van de Brittenpassage onder de dakdelen. De laatste dakdelen worden op een later moment ingeschoven. De Brittenpassage moet uiterlijk 2027 klaar zijn.
Foto's: Marcel Steinbach
Meer nieuws
-
Dag en nacht werk in Wierden
3 oktober 2024
-
Grote stappen bij nieuwe reizigerstunnel station Amsterdam Zuid
30 september 2024
-
Werk aan het spoor tussen Meppel en Leeuwarden
26 september 2024