Maatregelen bij warm weer

Nieuws

Gepubliceerd op 22 juni 2017 - Laatste update: 16 augustus 2020 12:38 uur

Poe, wat is het warm! Ook vandaag loopt de temperatuur weer flink op, zeer lokaal kan de thermometer zelfs de 35°C aantikken. In de loop van de middag komt er meer bewolking en vanaf het einde van de middag kunnen er buien met onweer overtrekken. Deze tropische dagen brengen voor het treinverkeer risico's met zich mee, dus treffen we extra maatregelen.

Op een normale dag zijn er altijd al spoedreparaties en geplande werkzaamheden die het treinverkeer beïnvloeden. Als er daarnaast ook andere incidenten opspelen, heeft dit veel impact. Dit gebeurde maandag 19 juni ook, toen twee aanrijdingen, een stroomstoring, defecte treinen en warmte gerelateerde storingen veel hinder voor reizigers veroorzaakten. Om grote hinder door de weersomstandigen te voorkomen treft ProRail maatregelen. 

Maatregelen bij 25 graden en warmer

Het Nederlandse spoor is ontworpen voor een typisch Nederlandse klimaat, met dagelijkse temperatuurverschillen. Dit betekent dat we bij temperaturen onder nul en boven de 25 graden extra maatregelen nemen. Bij temperaturen van boven de 25 graden kan een spoorstaaf wel 70 graden worden. En dan zet het staal uit waardoor kronkels in het spoor ontstaan, ook wel spoorspattingen genoemd. Treinen kunnen dan niet meer over het spoor rijden. Vooral spoorbruggen houden we dan extra in te gaten gehouden, omdat bij uitzetting de brug niet meer goed kan openen of sluiten.

Tropisch warm

Deze week is het tropisch warm. Wij halen alles uit de kast om problemen te voorkomen, maar weten ook dat de kans op storingen met deze extreme temperaturen groter is. Daarom nemen wij maatregelen, zoals hitteschouwen, koelen en staan wegsleeplocomotieven klaar.

Hitteschouw

Hitteschouwen zijn controles van het spoor en dan met name op de verbindingslassen tussen de spoorstaven. Een las verbindt twee spoorstaven met elkaar en zorgt ervoor dat de verkeersleidingssytemen een sein krijgen als een trein over een las heen rijdt, zo weten we precies waar een trein zich bevindt.

Lassen

Bij aanhoudende hitte of droogte slijten spoorstaven sneller. Elke keer als een trein over een spoorstaaf rijdt schaaft hij een stukje van het spoor af. Bij hitte gebeurt dat meer. En dat schaafsel zorgt ervoor dat de las kapot kan gaan. Daarnaast zet het spoor uit, waardoor deze lassen onder druk komen te staan en ook uiteindelijk kapot gaan. Het sein gaat dan uit veiligheidsredenen op rood en veroorzaakt een seinstoring. De controle op deze lassen is dus onontbeerlijk. Met de hitteschouw controleren we zoveel als mogelijk waar de problemen zich voor kunnen doen.

Extra onderhoudsbeurt

Door aanhoudende hitte kan elektronica ontregeld raken, met sein- en wisselstoringen tot gevolg. We hebben koelapparatuur in de technische ruimtes geplaatst om oververhitting te voorkomen. Ook krijgen airconditioners en klimaatapparatuur een extra onderhoudsbeurt. Als de temperatuur ondanks alle maatregelen toch te hoog oploopt kan een relaiskast uitvallen, wat ook tot een storing leidt.

Storingsploegen en wegsleeplocs

We doen er alles aan om de effecten van warmte te beperken. 7.000 kilometer stalen rails, ICT-apparatuur en veel kabels en leidingen in de grond blijven echter kwetsbaar voor overspanning en hitte. Onze storingsploegen staan klaar om storingen zo snel mogelijk te verhelpen en het treinverkeer weer mogelijk te maken. Op 5 locaties staan wegsleeplocomotieven klaar om gestrande treinen weg te halen. Want ook die kunnen door de hitte defect raken. 

Bermbranden

Bij warm weer kan een vonk in een droge berm een bermbrandje veroorzaken. Bijvoorbeeld als de trein moet remmen. Bij werkzaamheden waar vonken ontstaan, zoals het slijpen van het spoor, zetten we dan ook een brandwacht in. Om bermbranden te voorkomen maaien we tijdig de bermen langs het spoor.

Onweer

Het Nederlandse spoor heeft zo'n 100.000 keer per jaar te maken met blikseminslag. Bliksemafleiders zorgen dat de treinen meestal gewoon kunnen blijven rijden. Als onze systemen beschadigen door blikseminslag kan het gevolgen hebben voor het treinverkeer. Repareren kan veel tijd kosten, omdat blikseminslag door geleiding door de bovenleiding op verschillende plekken impact kan hebben. Daarom draaien onze systemen dubbel en zorgen we dat apparatuur maar een klein gebied bedient. Zo verkleinen we de kans op omvangrijke verstoringen.

Meteologisch advies

Belangrijke schakel in de extra maatregelen die ProRail inzet is het meteorologisch advies van het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR): een samenwerking van ProRail, vervoerders en spooraannemers. Met het oog op de tropische temperaturen is het  weerbureau van het OCCR extra alert en volgt het de weersvoorspellingen nauwlettend. Daarbij werkt zij samen met Weerplaza en het KNMI. Een speciaal crisisteam van ProRail besluit uiteindelijk afhankelijk van de verschillende scenario’s of er en welke extra maatregelen worden ingezet.

Extra water

Het spoor wordt deze dagen extra gekoeld met water. Wij adviseren reizigers ook (extra) water mee te nemen en voor vertrek de reisplanner te raadplegen. 

Meer weten over storingen door weersomstandigheden? Kijk deze animatievideo:

Bekijk: Storingen door weersomstandigheden, zo lossen we het op! Een uitleg in animatie

 

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers