Meer reismogelijkheden, meer treinen en snellere verbindingen bij Zwolle

Vanaf 30 juni tot en met 15 juli werken we bij Zwolle aan forse verbeteringen voor treinverkeer en reizigers. Het is de eerste grote stap in Spoorplan Noord-Nederland, waardoor de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toenemen en waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan. ProRail werkt in dit kader aan de verbetering van Zwolle, met 8 richtingen en 60.000 reizigers het tweede spoorknooppunt van Nederland. We investeren tot 2022 grootscheeps in sporen, perrons en beveiliging. De spooruitbreiding Zwolle-Herfte is daar onderdeel van.

Meer weten? Volg de bouwjournaals of kijk live

Om de werkzaamheden van 30 juni tot en met 15 juli van dichtbij te laten zien en toe te lichten brengt ProRail een aantal bouwjournaals. In deze video's vertellen betrokkenen welke werkzaamheden plaatsvinden, hoe het verloopt en wat de reiziger daar uiteindelijk mee opschiet. Kijk daarvoor op www.prorail.nl/projecten/zwolle. Overigens is het werk goed te volgen vanaf de monumentale 'Blauwe brug', een loopbrug over de sporen, vlakbij het station. Deze brug is openbaar toegankelijk. :

Wat gebeurt er aan werk in Zwolle tijdens deze ’16-daagse’?

We passen de sporen en wissels aan aan de oostzijde van station Zwolle. Daarmee heeft straks elke trein uit en naar die richtingen zijn eigen baan (ook wel: corridor). Bij spoorknooppunt Utrecht leidde deze aanpak al tot veel betere punctualiteit van het treinverkeer, omdat de verschillende banen elkaar niet meer beinvloeden, maar onafhankelijk van elkaar door kunnen rijden. Straks kunnen er daarom meer treinen tegelijk vertrekken en binnenkomen op het station.

Aansturing verbeteren

Ook beveiliging en bovenleiding passen we hier op aan. Het werk aan de beveiliging is van grote omvang. Op verschillende locaties verwijderen en vernieuwen we in totaal duizenden draden.  Daarmee maken we het spoorknooppunt beter aan te sturen en passen we alles aan op de nieuwe situatie.

Extra perroncapaciteit

In het werk zit ook de aanleg van extra perroncapaciteit: perron 4 (bij spoor 8, 9, 10) bouwen we uit zodat na het werk de intercity van en naar Enschede kan rijden. Daarmee verbetert in een klap de verbinding Zwolle-Enschede. Vanaf 27 augustus rijdt de intercity door tot Zwolle (nu: Raalte).

Overstappen vergemakkelijken

Om aan al de genoemde investeringen uit te kunnen voeren is deze zomer station Zwolle van 30 juni tot en met 15 juli buiten dienst. In 16 dagen verzetten we een aantal enorme klussen tegelijk. Dat levert hinder op voor reizigers, maar dat proberen we te verzachten. Zo is er, omdat in de komende jaren Zwolle vaker dicht zal zijn vanwege de verbeter-werkzaamheden, in ’t Harde een extra perron gebouwd, direct naast de parkeerplaats. En op Meppel staat een extra loopbrug om reizigers het overstappen te vergemakkelijken. Zo proberen we reizigers tegemoet te komen. De loopbrug is overigens een duurzame herplaatsing van de brug uit Assen.

Meer informatie

Gepubliceerd op