Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Het nieuwe opstelterrein ter hoogte van Hogeschool Windesheim in Zwolle is af. Vanaf eind 2018 werd er ruim anderhalf jaar aan gewerkt. Dat het een megaklus was bevestigen de getallen: kilometers nieuwe strakke sporen en bovenleidingdraden, honderden nieuwe bovenleidingsportalen, duizenden nieuwe dwarsliggers en duizenden tonnen nieuw ballastgrind. Alle voorzieningen zijn nu aanwezig om treinen te parkeren en te onderhouden. Vanaf 15 juni is het terrein klaar voor gebruik door de vervoerders.
In het hele land gaan meer treinen rijden. Daarom is meer parkeerruimte nodig voor treinen die even niet rijden of onderhoud nodig hebben. Ook in Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein flink toe door het Spoorplan Noord-Nederland.
In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Provincies Fryslân, Groningen, Drenthe en Overijssel, en samen met de vervoerders werkt ProRail aan circa twintig projecten, van spooruitbreiding en nieuwe stations tot tunnels en opstelterreinen. Ze dragen allemaal bij aan een betere bereikbaarheid van het noorden met de Randstad. Ook wordt het mogelijk meer treinen te laten rijden. In totaal gaat het om een investering van 1 miljard euro.
Op twee locaties in Noord-Nederland zijn de opstelterreinen vernieuwd: in Zwolle en in bij het Groningse Haren. Dat terrein is sinds 4 juni in gebruik. Om de toekomstige behoefte van de opstel- en servicecapaciteit verder te faciliteren heeft ProRail het bestaand opstelterrein bij Windesheim vernieuwd en uitgebreid. Op dit terrein worden treinen ’s nachts geparkeerd en schoongemaakt/onderhouden. Er zijn nieuwe extra sporen gebouwd zodat er meer treinen tegelijkertijd terecht kunnen.
NS bouwt nog een treinwasinstallatie en een technisch centrum, zodat vervoerders de treinen sneller en efficiënter kunnen schoonmaken en onderhouden. In de ombouw van het opstelterrein is op grote schaal rail, ondergrond en spoorgrind hergebruikt. Ook is innovatieve duurzame verlichting aangelegd.
Het opstelterrein bij Windesheim is state of the art, met meer capaciteit voor alle vervoerders en een uitgebreid watermanagementsysteem. Zo is het opstelterrein voorzien van een vloeistofdichte folie om de drinkwaterwinning nabij de uitspanning Het Engelse Werk duurzaam te beschermen tegen eventuele verontreiniging door treinen. Belangrijk, want in dit gebied wint Vitens drinkwater voor de regio Zwolle.
De aanleg van het opstelterrein vergde het nodige van de omgeving en reizigers, met diverse periodes waarin treinen niet konden rijden en reizigers met de bus werden vervoerd. Ook is er een grote afvoerleiding naar de IJssel gemaakt en is er veel vrachtverkeer in Hanzeland geweest voor de aan- en afvoer van materialen.
We hebben zo zorgvuldig mogelijk gewerkt en daarmee hinder proberen te beperken. Bijvoorbeeld door slimme aanrijdroutes voor bouwverkeer, een tijdelijke hulpbrug om fietsers ongelijkvloers te kruisen, en verderop onder begeleiding van verkeersregelaars, speciaal voor de grote groepen schoolgaande fietsers bij de Koggetunnel.
Sprekende getallen die de megaklus illustreren:
5 december 2023
4 december 2023
29 november 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.