Met een ombouwtrein aan de slag in de Willemsspoortunnel

Nieuws

21 februari 2023

In de voorjaarsvakantie, van 26 februari tot en met 5 maart, gaat Swietelsky Rail voor ons onderhoudswerkzaamheden verrichten aan het spoor in de Willemsspoortunnel tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Zuid. We vernieuwen een deel van de spoorstaven en vervangen de houten dwarsliggers. Tijdens de werkzaamheden stoppen er geen treinen op station Rotterdam Blaak.

Wat gaan we doen?

Het spoor in de Willemsspoortunnel heeft onderhoud nodig. Twee jaar geleden is vijf kilometer aan spoor in de tunnel vernieuwd en is een groot deel van de houten dwarsliggers vervangen. We pakken nu het resterende spoor in de tunnel aan en vervangen de overige houten dwarsliggers voor betonnen en kunststof varianten. Betonnen dwarsliggers gaan langer mee dan houten dwarsliggers. Een nadeel is dat beton een stuk zwaarder is dan hout. Daarom is op een aantal plekken gekozen voor kunststof dwarsliggers. Deze zijn duurder, maar ook lichter dan de betonnen variant en moeten voorkomen dat de tunnel verzakt.

In een tunnel lopen we tegen andere uitdagingen aan dan in de open lucht.
In een tunnel lopen we tegen andere uitdagingen aan dan in de open lucht.

Werken in een tunnel

In een tunnel lopen we tegen andere uitdagingen aan dan in de open lucht. We hebben voorzorgsmaatregelen getroffen om de werknemers te beschermen tegen stof en geluid. Zo maken we de ballast nat en plaatsen we filters op machines. Alle stof die vrijkomt moeten we afvoeren. De normale ventilatie van de tunnel is hiervoor niet voldoende. Daarom zetten we een fluisteraggregaat in dat een stuk zuiniger is en minder overlast geeft dan het gebruikelijke dieselaggregaat.

Het is de eerste keer dat we met een ombouwtrein in een tunnel aan het werk gaan. We werken met de RUS1000, een werktrein die het spoor optilt en de dwarsliggers vervangt. Deze tilt het spoor op, vernieuwt de dwarsliggers en spoorstaven en plaatst het spoor weer terug. Hoeveel geluidsoverlast dit geeft vinden we moeilijk om in te schatten. We verwachten dat het geluid bij de monding van de tunnel het hardst zal zijn.

Treinverkeer

Er zijn altijd twee van de vier sporen beschikbaar voor reizigers- en goederentreinen. Er is een aangepaste dienstregeling. Er rijden bussen tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Blaak. Check de reisplanner voor het laatste reisadvies.

Werkzaamheden dit jaar

We krijgen het werk in de voorjaarsvakantie niet af. In de zomervakantie, van 30 juli tot en met 7 augustus, en in de herfstvakantie, van 14 tot en met 22 oktober, gaan we daarom opnieuw aan de slag. Ook dan stoppen er geen treinen op station Rotterdam Blaak. We maken van deze periodes gebruik om ook de roltrappen op het station te vernieuwen.

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers