Minder incidenten door dieren

Nieuws

4 oktober 2018

ProRail heeft de afgelopen jaren veel maatregelen genomen om vertragingen door dieren tegen te gaan. En met effect. De eerste negen maanden van dit jaar waren er 1335 (bijna) aanrijdingen en incidenten. In 596 gevallen zorgden dit voor vertraging. 3009 treinen liepen vertraging op, moesten omgeleid worden of werden opgeheven. Dit is 10 procent minder dan vorig jaar.

Bekijk: Bodycam: Een zwaan op het spoor, wat nu?

Trein doorkruist de natuur

Het spoor in Nederland doorkruist niet alleen het leefgebied van mensen, maar ook die van verschillende planten en dieren. De Veluwe bijvoorbeeld. Maar ook in de duingebieden leeft veel wild. In noord en oost Nederland rijdt de trein vaak door weilanden. Het spoor en dieren gaan niet altijd goed samen. Maar dus wel steeds beter. Wanneer (huis)dieren op of dicht langs het spoor terecht komen kan dit zorgen voor vertragingen. Het kan daarbij gaan om vee van een boer dat door een open hek op het spoor terecht komt. Wild en vogels en huisdieren spelen het spoor ook vaak parten. Daarnaast kan het zijn dat er schade ontstaat doordat dieren aan kabels knagen. We komen niet alleen maar de gebruikelijke huisdieren, wild en boederijdieren tegen op en rond het spoor. Dit jaar legde onder meer een lama, buffels en een ontsnapte pelikaan uit Artis het treinverkeer stil.

Nieuwe insteek

ProRail wil graag duurzaam en diervriendelijk werken. Zeker in natuurlijke leefgebieden een belangrijke uitdaging. Daar hebben we een nieuwe insteek voor gevonden. We testen en gebruiken daar sinds kort methodes die bij dieren aansluiten. We plaatsen niet alleen hekwerken en sloten en andere natuurlijk afrasteringen. We manipuleren dieren ook in hun gedrag. Dat is een andere benadering. Ook zijn we met big data in staat gerichter maatregelen te nemen om vertraging door dieren te voorkomen.

Vrij baan

De uitkomst is tweeledig: dieren kunnen zich in de spooromgeving begeven en zij kunnen zich vrij bewegen. Want er is geen hek dat ze tegenhoudt, maar dieren vertrekken snel als gevolg van afschrikking en als er een trein nadert is de baan vrij. We testen bijvoorbeeld met geur barrières, licht- of andere flexibele afschriksignalen, die we in- en uit kunnen schakelen. We bereiken hiermee een win-win-situatie: dieren hebben een ongedeeld leefgebied en treinen kunnen gewoon rijden.

Geurzuiltjes

We testen innovaties zoals een zuiltje dat vanuit een vloeistofreservoir een lucht verspreidt dat wild en loslopende dieren afschrikt. Tupoleum wordt deze geur genoemd en voor mensen ruikt het als een dunne schrale brandlucht. Dat zuiltje blijkt te werken, dat weten we nu uit de test. Dieren blijven als het even kan uit de buurt van de plekken waar de paaltjes staan.Met geurpalen proberen we ook wild weg te houden van het spoor en te leiden naar veilige oversteekplaatsen. De proef laat overigens zien het ook helpt tegen konijnen die de spoorbaan ondergraven. In het duingebied rondom Zandvoort test ‘hertenfluisteraar’ Willem van der Sloot de werking van leeuwenpoep als afschrikmiddel tegen reeën en herten in de omgeving. De leeuw is de natuurlijk vijand en de geur hiervan zou afschrikkend werken. Nu nog met echte leeuwenpoep, maar als de test slaagt gaan we kijken of we deze geur kunnen opnemen in de geurpalen. Dat voorkomt dat we elke keer een ritje moeten maken naar Artis om de geurpalen bij te vullen.

Zwanenlinten

Een constructie van palen en linten (soms met wilgen) voor dwars op de spoorbaan liggende sloten. De palen zijn met lintbanen aan elkaar verbonden en vormen zo een duidelijk zichtbare barrière in de lucht. Waar is dat goed voor? Opstijgende zwanen ‘laten besluiten’ van het spoor af op te stijgen in plaats van richting het spoor. Ze lopen anders het risico in botsing te komen met de bovenleiding… Helpt heel goed. Zwanen zorgen relatief gezien voor veel overlast dan andere dieren. Zwanen zijn van nature minder wendbaar dan andere dingen en hebben een lange stijgingsbaan. ‘De Boeing onder de volgens levert ons handen met werk’. Naast zwanenlinten hebben een aantal onze incidentbestrijders dit jaar een diervriendelijke cursus zwanenvangen gevolgd. Zwanen laten zich niet eenvoudig vangen. Op deze manier kunnen we de dieren vangen en indien nodig overdragen aan de dierenbescherming.

Hek dicht

Toch blijven doodnormale hekken en afrastering gewoon nuttig. Weilanden moeten bijvoorbeeld goed gesloten zijn en dieren in het hok blijven. En ook daar valt winst te behalen, zo blijkt. Sinds kort is het beleid dat na meldingen van vee op het spoor wij ter plekke komen controleren. Heeft de landeigenaar zijn hekken en afrastering op orde? Bij gebreken spreken we de bezitter daar op aan. En dat blijkt erg effectief, want de koeien blijven blij in de wei en de cijfers van verstoringen waarbij dieren betrokken zijn, zijn dalende. Met nieuwe veetunnels ipv onbeveiligde overwegen wil ProRail boeren de mogelijkheid geven veilig over steken met hun vee.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers