Minder nieuwe wissels beschikbaar
Nieuws
Door een opleving van de investeringen in de infrastructuur in Europa en de naweeën van de economische crisis ervaart ProRail vertraging bij de levering van nieuwe wissels en onderdelen voor nieuwe wissels. Dat kan er voor zorgen dat een beperkt aantal wissels mogelijk niet vervangen kan worden op het moment dat vervangingswerkzaamheden gepland staan. ProRail is met vervoerders en belangenverenigingen in overleg om te kijken hoe we de gevolgen voor het treinverkeer kunnen beperken. Met leveranciers onderzoeken we hoe de levering van wissels kan worden versneld.
Dit jaar vervangt en vernieuwt ProRail ongeveer 300 wissels. De verwachting is dat maximaal tien procent van de wissels met een vertraging geleverd wordt en niet vervangen kunnen worden binnen de geplande werkzaamheden. Het uitstel van het vervangen van de wissels op dit moment heeft geen consequentie voor de veiligheid op het spoor. Wissels worden voor het einde van de levensduur vervangen.
Vervangen van wissels
Het Nederlandse spoort telt zevenduizend wissels. Het vervangen van wissels is een complexe en omvangrijke klus. Er zijn ook veel verschillende soorten wissels, variërend van links- en rechtsleidende wissels, Engelse wissels, kruiswissels en overloopwissels. Bovendien zijn veel wissels ook uitgerust met hightech software en systemen om de prestaties van de wissels te monitoren.
Buitendienststelling
Voor het vervangen van een wissel wordt het spoor tijdelijk buitendienst genomen. Dit kan, afhankelijk van de complexiteit van de werkzaamheden, variëren van een korte nachtelijke buitendienststelling tot een buitendienststelling van een of meerdere dagen. Tijdens een buitendienststelling worden zoveel mogelijk verschillende werkzaamheden gepland. Dit doen we om de hinder voor reizigers en goederenvervoer te beperken. Als een levering van een nieuw wissel vertraagd is, kan het gebeuren dat de vervanging van een wissel moet worden uitgesteld. De andere werkzaamheden, die tijdens de buitendienststelling gedaan worden kunnen veelal wel gewoon doorgang vinden. Voor het vervangen van een wissel moet dan op een later tijdstip geschikt moment gevonden worden, voor het verstrijken van de levensduur van een wissel. Deze werkzaamheden worden dan zoveel mogelijk gecombineerd met andere werkzaamheden.
Meer investeringen
Oorzaken van het tekort zijn de opleving van de investeringen in de infrastructuur en naweeën van de economische crisis. Tijdens de economische crisis is de productie van nieuwe wissels namelijk naar beneden bijgesteld. Nu de economie weer aantrekt en ook andere landen weer fors investeren in de infrastructuur stijgt de vraag naar materialen en onderdelen fors. In de bouwwereld leidt dit tot langere levertijden. Bij ProRail leidt dit nu op de korte termijn vooral voor langere levertijden van wissels en –onderdelen. De fabrikanten kunnen hun productie niet zo snel opvoeren wat leidt tot een langere wachttijd. Ook de levensduur van wissels wordt door het toenemende treinverkeer minder lang dan voorheen.
Veiligheid
ProRail heeft een van de veiligste spoornetwerken ter wereld. En dat willen we zo houden. Op de Europese markt van wisselleveranciers zijn twee partijen die voldoen aan de hoge eisen en wissels mogen leveren voor het Nederlandse spoornet. Dit zijn leveranciers die na een zorgvuldig proces zijn geselecteerd op basis van de strenge eisen die ProRail stelt aan onder andere de productleverantie voor het Nederlandse spoor.