Minder storingen rondom Schiphol

Nieuws

Gepubliceerd op 2 juni 2016 - Laatste update: 16 augustus 2020 11:11 uur

Rondom Schiphol ondervindt het treinverkeer steeds minder hinder door storingen.

ProRail heeft het afgelopen jaar een aantal ingrepen gedaan die nu hun vruchten afwerpen. Er zijn nog wel storingen, maar de impact op het treinverkeer daalt. Er worden minder treinen door geraakt. Het aantal storingen op Schiphol is sinds begin vorig jaar sneller gedaald dan het landelijk gemiddelde. Waar het landelijk gemiddelde daalde met 10 procent, daalde het aantal storingen rond Schiphol met 30 procent. 

Brandalarm

Een significant deel van de hinder op Schiphol werd in het verleden  veroorzaakt doordat er veel brandmeldingen waren in de Schipholtunnel. Achteraf bleek er vaak sprake te zijn van loos alarm. In die tunnel wordt hard geremd door aankomende treinen. Als een rem een beetje aanloopt, ontstaat er al snel een brandlucht. In combinatie met opwaaiend stof dat wordt aangezien voor rook, denken mensen al snel aan brand.

Verbeteringen

Om de impact van valse brandmeldingen terug te brengen, zijn er volgens Ivo de Graaf, manager Onderhoud en Operatie bij spoorbeheerder ProRail , het afgelopen jaar een aantal maatregelen genomen. “Besloten is bij Schiphol storingsploegen veel dichter op het spoor te stationeren. Doel is de ‘aanrijtijd’ van de monteurs aanzienlijk te verkorten (deze pilot begint in augustus). Bij werkzaamheden in de tunnel zijn er inmiddels brandwachten om meteen te verifiëren of een brandmelding vals is. Het treinverkeer hoeft dan niet direct te worden stilgelegd of we zijn sneller in staat het treinverkeer weer op te starten. Verder stofzuigen we de Schipholspoortunnelpreventief en ruimen we zwerfafval op zodat het niet in brand kan vliegen door een paar vonken. We gaan nu zelfs speciale roosters installeren waarachter vuil zich minder makkelijk kan ophopen.”

Flessenhals

Er lopen relatief veel treinlijnen via Schiphol, het is één van de drukste knooppunten in Nederland. Per richting gaan er per uur 24 treinen door de tunnel (dat worden er 26). Reizigers kunnen dus zonder al te veel over te stappen op Schiphol  komen.  De andere kant van de medaille is dat dat áls er een storing is bij Schiphol, dat grote impact heeft op het treinverkeer. 

Wisselstoring

Een ander significant deel van de hinder op Schiphol werd in 2015 veroorzaakt door een  wissels bij  Riekerpolder en Hoofddorp. Door intensief onderhoud storen deze wissels nu al veel minder. Later dit jaar worden deze wissels vernieuwd.

OVSAAL

ProRail is al enkele jaren bezig met de vernieuwing van het spoor tussen Schiphol Airport, Amsterdam en Almere. Medio augustus van dit jaar wordt de spoorverdubbeling opgeleverd tussen Schiphol Airport en Duivendrecht, over een lengte van acht kilometer. Er ontstaat dan ruimte voor meer treinen en het spoor is robuuster en betrouwbaarder. 

 

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers