Minder vertraging op spoor bij melding gevaarlijke stoffen
Nieuws
Treinen gaan veel minder vaak vertraging oplopen bij kleine voorvallen met gevaarlijke stoffen op het spoor. Dat is het gevolg van een nieuwe manier van alarmeren. De methode wordt in de Rotterdamse haven getest. Ook emplacement Kijfhoek gaat gebruikmaken van de nieuwe werkwijze.
Voorvallen
Vorig jaar waren er landelijk zestig voorvallen met gevaarlijke stoffen op het spoor. Het leeuwendeel komt voor rekening van het Rotterdamse havengebied en Kijfhoek: 54. En van die 54 ging het 50 keer om lekkages waarbij hele kleine hoeveelheden van een (soms gevaarlijke) vloeistof vrijkwamen uit een wagon van een goederentrein.Vrijwel altijd lopen die lekkages letterlijk met een sisser af.
Maatwerk
Toch gaat altijd weer 'code rood' af, hijst iedereen zich in een maanpak en komt de brandweer opdagen met een arsenaal aan mensen en materieel. Gevolg is dat rond de plek van de lekkage het treinverkeer volledig wordt stilgelegd. Dat is niet nodig, bedachten de gezamenlijke brandweer in de Rotterdamse haven en Incidentbestrijding van ProRail zich, want we weten wat voor stoffen er in de druppelende wagons zit. Aan de hand daarvan kunnen we bepalen hoe groot het gezondheidsrisico is voor de buitenwereld. Dat is meestal zo klein, dat de brandweer niet met man en macht mee hoeft. ProRail beschikt namelijk zelf ook over gekwalificeerd personeel en over goede spullen om kleine lekkages snel en vakkundig op te lossen.
Code groen
In de haven betekent dit dat goederenvervoerders en verladers bij een 'code groen' in plaats van 'code rood' toch kunnen blijven rijden. Op Kijfhoek lopen straks de reizigerstreinen geen vertraging meer op bij kleine lekkages met 'code groen'.