Moerdijkbrug: de laatste moertjes

/ Nieuwsbericht
Zaterdagochtend 12 augustus rond 05:00 uur is het zo ver: treinen kunnen dan weer over de Moerdijkbrug rijden. De komende uren testen we nog de systemen, ruimen op en maken het spoor klaar voor de eerste trein. President-directeur Pier Eringa heeft de harde werkers vrijdagochtend persoonlijk bedankt voor hun inzet.

Een mooie klus

De sporen op de Moerdijkbrug zijn ingegoten in een rubber laagje, wat een enorm karwei is ten opzichte van het traditionele vastschroeven van de sporen. Voordat het ingieten kon beginnen is eerst het oude rubber met een soort pizzames handmatig losgesneden en vervolgens weggespoten met een soort hogedrukspuit (waterjet).

Centimeter voor centimeter

Daarna hebben de spoorwerkers het de 2,2 kilometer lange spoor meter voor meter met een kwast handmatig in een primer gezet, zodat het nieuwe rubber goed kon hechten. Hierbij is het van belang dat het rubber niet nat wordt als het regent. Daarom is onder een tent van 200 meter het nieuwe rubber centimeter voor centimeter aan beide kanten van de spoorstaven ingegoten.

Lees in ons eerdere nieuwsbericht een gedetailleerd verhaal over de werkzaamheden op de Moerdijkbrug van dinsdag 24 juli tot en met vrijdag 11 augustus.

 

Gerelateerde projecten