Nieuw station Lunetten ‘vangt’ twee vliegen in één klap

Nieuws

2 juni 2016

De metamorfose van station Lunetten is sinds het afgelopen weekend compleet. Met man en macht is er gewerkt om het station op te kunnen leveren met het nieuwe middenperron en een aansluiting op de tweede dive-under. ProRail-bouwmanager Tjarco Tiegelaar weet er alles van.

De vernieuwing van station Lunetten heeft te maken met de spoorverdubbeling tussen Utrecht en Houten. Om die verdubbeling mogelijk te maken, kwam er over de A27 een nieuw verkeersviaduct, waarbij het bestaande werd omgebouwd tot spoorviaduct. En bij de Waterlinieweg – waar de sporen naar Den Bosch en Arnhem splitsen – kwamen twee ongelijkvloerse kruisingen, zogenoemde 'dive-unders'.

Nooit meer wachten

Tjarco: “Op die plekken duiken de Intercity´s van en naar Geldermalsen onder de andere sporen door. Ze hoeven daardoor niet meer te wachten op stoptreinen of op de treinen van en naar Arnhem. Dat zijn twee vliegen in één klap: een hogere punctualiteit en tijdwinst.”

Dive-unders: een hele klus

Met de bouw van de dive-unders werd al in 2010 begonnen. “Een hele klus. Ze bestaan uit wanden die samen een soort kuip vormen. Op de bodem daarvan rijdt de trein. De ene dive-under is voor de Intercity naar Utrecht en de andere juist voor de Intercity richting Den Bosch. De eerste ging eind maart al in dienst en sinds afgelopen weekend is daar nu ook de andere bij gekomen.”

Station opgeschoven

Station Lunetten is al met al zo’n 250 meter ‘opgeschoven’ naar het noorden, in de richting van Utrecht Centraal. “Ja, dat kon niet anders, vanwege de ligging van het spoorviaduct over de A27. En op de locatie van het oude station was bovendien te weinig ruimte. Op de nieuwe plek is gekozen voor een eilandperron, in het midden van de spoorrails. De buitenste sporen zijn namelijk voor de Intercity’s - die stoppen niet in Lunetten - en de binnenste sporen voor de sprinters.”

Passen en meten

Om op het middenperron te komen, moest er ook een lift worden gebouwd. “Het was best passen en meten allemaal, want zoveel manoeuvreerruimte hadden we ook op deze nieuwe locatie niet. Verder is nu dat laatste stuk van het middenperron helemaal klaar. Alle sprinters kunnen nu van en naar Utrecht Centraal vanaf dat ‘eiland’ vertrekken.” In totaal heeft de verbouwing van station Lunetten zes jaar geduurd.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers