Nieuwe maatregel na incident Kijfhoek

ProRail heeft een nieuwe maatregel genomen om te voorkomen dat een ongeluk zoals dat vrijdag 15 juni plaatsvond op goederenemplacement Kijfhoek zich opnieuw kan voordoen. Het incident gebeurde nadat een verkeersleider van ProRail en een werkplekbeveiliger van de aannemer gelijktijdig abusievelijk afweken van de procedures.

Eerste maatregel

Om vergelijkbare incidenten te voorkomen is gewerkt aan een oplossing die in de bediening de mogelijkheid blokkeert om tijdens werkzaamheden een trein het sorteerterrein op te sturen. Inmiddels hebben we deze oplossing getest en passen we hem toe.

Feiten

Het ongeluk op rangeerterrein Kijfhoek gebeurde rond 8.30 uur tijdens een buitendienstelling. Daar rolde een ketelwagon tegen een platte kar. De platte kar is ontspoord en licht beschadigd. De ketel liep geen schade op. Deze bevatte grondstof voor piepschuim (het brandbare styreen). Er zijn geen gewonden gevallen en er was geen gevaar voor de omgeving.

Rol aannemer

De werkplekbeveiliger van de spooraannemer is tijdens het plaatsen van de lorrie afgeweken van de ‘werkplekbeveiligingsinstructie’ door een lorrie (platte werkkar) op het spoor te plaatsen zonder fysieke veiligheidsmaatregel te nemen. Die fysieke maatregel had ervoor moeten zorgen dat er geen wagons van de heuvel op de verdeelsporen zouden komen. In de praktijk betekent dit dat een wissel ‘geklemd’ had moeten worden.

Rol treindienstleider

Gelijktijdig geldt een procedurele maatregel voor de treindienstleider, die op het moment van de werkzaamheden geen wagons de heuvel af mag leiden. De treindienstleider heeft dit per ongeluk toch gedaan. Dat is nu dus niet meer mogelijk tijdens een buitendienststelling.

Heuvelsysteem functioneerde

Het heuvelsysteem, dat de wagons die naar beneden rollen moet remmen, heeft goed gewerkt. Dit systeem houdt geen rekening met een platte werkkar die in het spoor staat.

IL&T aangesloten

De Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) was na het incident ter plaatse en is betrokken geweest bij de opstart van het feitenonderzoek. Bij de uitvoering hiervan heeft IL&T laten weten het onderzoek te volgen, vertrouwen te hebben in de zorgvuldigheid van ProRail en geen aanleiding te zien om een eigen onderzoek te doen.

Openheid

Nadat het incident plaatsvond heeft ProRail de gemeente Zwijndrecht direct op de hoogte gesteld. En ook de Veiligheidsregio ZHZ en Omgevingsdienst ZHZ zijn meteen geïnformeerd. Afgelopen dagen heeft intensief contact plaatsgevonden tussen ProRail en de gemeente.

Onderzoek duurt voort

De bovenstaande bevinden komen voort uit een voorlopig feitenrapport. Het onderzoek naar het incident is nog niet afgerond.

Gepubliceerd op