Nieuwe perrontegel: tel uit je winst

Vandaag is de nieuwe standaardperrontegel gepresenteerd. Hij ziet er hetzelfde uit als de bekende perrontegel, de standaardtegel van beton van 30x30x5 cm. Maar er zijn een paar belangrijke verschillen. De nieuwe tegel is namelijk 1½ kilo lichter dan de standaardtegel, hij voldoet aan alle wet- en regelgeving voor handmatig bestraten en hij is een stuk duurzamer. Alle lof voor de Fa. Betonindustrie de Hamer die de perrontegel ontwikkelde nadat ProRail de markt had gevraagd om een tegel te bedenken die voldoet aan alle eisen.

Lichter

Je staat er niet bij stil, maar met 404 stations met in totaal rond de 1.000 perrons, zijn goede perrontegels noodzakelijk. Per dag stappen op kleine stations een paar honderd reizigers in- en uit, op middelgrote station zijn het er tienduizenden, terwijl een groot station als Utrecht Centraal bijna 200.000 reizigers per dag verwelkomt. Al deze perrons waar met gemak miljoenen reizigers per jaar gebruik van maken, liggen vol met rond de 3 miljoen m2 tegels die door stratenmakers deels machinaal en deels handmatig zijn gelegd. Vanaf vandaag is er dus een tegel die het werken voor de bestraters een stukje lichter maakt. Met het oog op de duizenden m2 perrontegels die jaarlijks worden vervangen of opnieuw bestraat, is dat positief nieuws.

ARBO-proof

In de onderzijde van de tegel heeft Fa. Betonindustrie de Hamer in de vorm van een wafel uitsparingen gemaakt, waardoor de tegel lichter is en gemakkelijker vast te pakken is. De perrontegel is bestemd voor alle aannemers en stratenmakers die op een verantwoorde wijze moeten bestraten. ProRail wil als opdrachtgever de aannemers stimuleren deze ARBO-geschikte tegel te gebruiken en heeft ze laten weten dat we hierop serieus gaan handhaven.

Duurzaam

Door de uitsparingen aan de onderkant van de tegel wordt 1,5 kg minder materiaal gebruikt, wat leidt tot CO2-reductie. In de tegel wordt ook gerecycled beton toegevoegd. Per jaar gaat het al gauw om 27.000 perrontegels. Tel uit je winst.

Verder testen

De nieuwe perrontegel is al gecertificeerd. Komende tijd testen we nog verder en letten daarbij op de stevigheid en duurzaamheid van de tegel, en hoe het leggen van de perrontegels verloopt.

ProRail innoveert

ProRail is altijd op zoek naar nieuwe hoogwaardige en innovatieve oplossingen om het spoor veiliger, betrouwbaarder, duurzamer en kostenefficiënter te maken en storingen en vertragingen te voorkomen. Dat doen we samen met vervoerders, aannemers, ingenieursbureaus, leveranciers en start-ups. Voor innovaties van marktpartijen hebben we de InnovatieHUB, een platform om de markt te stimuleren om met ideeën te komen. We zijn samenwerkingsverbanden aangegaan, zoals onze allianties met de TU Delft en TNO, en met collega-infrabeheerders binnen Next Generation Infrastructures.

 

Gepubliceerd op