Nieuwe spoorbrug Muiderberg klaar voor de oversteek

Langs de A1 bij Muiderberg bouwt Rijkswaterstaat in samenwerking met ProRail een 55 meter hoge spoorbrug. De nieuwe, langere spoorbrug is nodig omdat de A1 breder wordt. In de avond en nacht van 6 op 7 mei wordt de spoorbrug schuin over de A1 gereden.
De spoorbrug komt vrijdagavond in beweging
De spoorbrug komt vrijdagavond in beweging

Rijkswaterstaat en ProRail

Rijkswaterstaat is opdrachtgever van de verbreding van de A1 en ook van de bouw van de spoorbrug. Als de brug komend weekend op zijn plaats is gereden wordt hij verder op locatie afgebouwd. Dan komt er een betonnen dek op en worden bovenleiding, ballast, spoorstaven en seinen aangebracht. Eind augustus wordt de spoorbrug aangesloten op het spoor en is ProRail eigenaar en beheerder. Dan ligt er een 255 meter lange spoorbrug van 55 meter hoogte, die in totaal 14.500 ton weegt. Een icoon in het landschap.

Verkeershinder en reizigershinder

Tijdens het verplaatsen van de brug wordt de A1 tussen knooppunten Diemen en Muiderberg volledig afgesloten in beide richtingen van vrijdag 6 mei 20.00 uur tot zaterdag 7 mei 12.00 uur. ProRail werkt in het weekend van 7 en 8 mei aan het spoor tussen Almere en Weesp. Er rijden bussen. Kijk voor reizigersinformatie op ns.nl.

Kijk naar de livestream

Uit veiligheidsoverwegingen wordt de omgeving rond de nieuwe spoorbrug afgesloten, zowel voor gemotoriseerd verkeer als voor fietsers en voetgangers. Het is voor publiek niet mogelijk om naar het verrijden van de brug te kijken op locatie. Wel verzorgt Rijkswaterstaat een livestream die op vrijdag 6 mei te zien is vanaf 20.00 uur op bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl. De NOS en andere media zullen ook aandacht aan de spoorbrug besteden.

Animatie: hoe bouw je een spoorbrug?

In dit filmpje is heel goed te zien hoe de spoorbrug is gebouwd en hoe hij wordt verreden:

Spoorbrug Muiderberg: bouwen en verplaatsen over de A1

Gepubliceerd op