Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Pier Eringa bezocht gisteren gemeente Nijmegen. Het station gaan we namelijk flink verbeteren. Gisteren zijn handtekeningen gezet voor de aanleg van de extra entree aan de westzijde.
Op 12 juli sloten staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastuctuur en Waterstaat en gemeente Nijmegen een overeenkomst over de realisatie van een tweede ingang, aan de westzijde van station Nijmegen. Directeur ProRail Pier Eringa was bij de ondertekening aanwezig.
Alle partijen samen onthulden een 3D kunst-impressie van de nieuwe entree. De realisatie van de ingang maakt onderdeel uit van de aanpassingen aan het station die nodig zijn om de frequentie van het treinverkeer omhoog te brengen (Programma Hoogfreuent Spoor). ProRail voert dit programma uit in opdracht van het Rijk en zal ook de nieuwe entree aanleggen.
Het was een belangrijke wens voor Nijmegen om een ingang aan de westkant van het station te maken. Daarmee wordt het station beter bereikbaar voor de bewoners van Nijmegen-West en de nieuwbouwgebieden Waalfront en Waalsprong waar straks tienduizenden Nijmegenaren wonen.
Nijmegen is een belangrijk knooppunt van het spoor. Het maakt onder andere deel uit van het drukke traject Schiphol-Utrecht-Nijmegen (SUN). ProRail werkt in Nijmegen aan het landelijke Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). In 2028 kunnen reizigers elke 10 minuten een trein nemen, die ook sneller rijdt. In het kader van PHS verbetert ProRail de sporen en het station Nijmegen: Het station Nijmegen krijgt hiervoor onder meer een uitbreiding met een derde perron en uitbreiding van het aantal (rol)trappen en liften.
Voor de gemeente Nijmegen en de Provincie Gelderland, is dit voorgenomen werk aanleiding om gezamenlijk nog meer op het station en de omgeving te investeren. Want vanwege de aanleg van een extra perron moeten we de tunnel in het station toch al doortrekken . Door de tunnel naar het nieuwe perron nog eens 30 meter langer te maken , ontstaat aan de westkant een tweede ingang.
De westzijde heeft straks een volwaardige stationsentree, met een beheerde fietsenstalling die aansluit op de snelfietsroute tussen Graafseweg-Waalfront en een Kiss&Ride plek. De gemeente Nijmegen en de Provincie Gelderland reserveerden eerder al geld voor de ontwikkeling van een westelijke stationsingang en vorig jaar zijn ook al de eerste schetsen gemaakt.
De komst van een volwaardige westelijke entree biedt ook kansen voor het aangrenzende gebied. Het is de bedoeling dat het voormalige UWV-kantoor wordt gesloopt en dat dit gebied wordt herontwikkeld, passend in de nieuwe stedenbouwkundige structuur.
Met de overeenkomst leggen we vast dat de realisatie van de tweede ingang onderdeel uitmaakt van de aanpassingen die ProRail doet aan station Nijmegen.. De aanpassingen op station Nijmegen worden in stappen gerealiseerd tussen 2019 en 2026.
28 september 2023
28 september 2023
28 september 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.