Onderzoek 20.000 omwonenden spoor

Nieuws

20 mei 2016

Over ProRail wordt vaak en veel gesproken, in de media en de politiek, door reizigers en mensen die langs het spoor wonen. Dagelijks ontvangen we telefonisch, per mail of op onze social media veel complimenten en tips. Onze lijnen zijn 24 uur per dag open om feedback van gebruikers te ontvangen. Tips gebruiken we om het spoor continu verbeteren. Soms doen we ook gericht onderzoek om de meningen te peilen. Zo loopt er vanaf deze week een onderzoek onder 20.000 omwonenden van het spoor.

Wij werken samen met aannemers dag en nacht aan een veilig en goed onderhouden spoor. Dat doen we in het hart van de samenleving en vaak in een kleine ruimte. Sommige werkzaamheden veroorzaken hinder voor omwonenden van het spoor. Wij willen dat onze buren op tijd de juiste informatie krijgen, zodat ze niet door onze werkzaamheden overvallen worden. Ook weten ze dan waar ze terecht kunnen voor meer informatie of vragen.

20.000

Deze week ontvangen 20.000, van de 2 miljoen omwonenden van het spoor een uitnodiging van ProRail om mee te doen aan het onderzoek, zodat wij onze communicatie bij werkzaamheden verder kunnen verbeteren.

Jaarlijks onderzoek

Jaarlijks vragen wij feedback aan onze buren, de omwonenden en bedrijven langs het spoor. Vorig jaar kregen we gemiddeld een 7,4 van de omwonenden voor de communicatie over projecten waar we wat langer op één plek aan het werk zijn. Bijvoorbeeld bij de aanleg van een tunnel onder het spoor, een stationsvernieuwing of de bouw van geluidschermen. Belangrijk aandachtspunt uit het vorige onderzoek was het tijdig en juist informeren van de omgeving bij kleinere onderhoudswerkzaamheden. Die verbetering hebben we in samenwerking met onze onderhoudsaannemers opgepakt.

Van papier naar digitaal

Binnenkort starten we een proef met het digitaal verstrekken van informatie over omvangrijke vernieuwingen in de omgeving van Utrecht. Omwonenden kunnen dan na aanmelding op onze website in één oogopslag zien waar en wanneer er in hun buurt gewerkt wordt. Daarmee willen we kijken of we op termijn de tradiotionele bewonersbrief per post kunnen vervangen. Voor mensen in de omgeving van Utrecht is er ook een app beschikbaar waar veel informatie op te vinden is. Download de gratis app Spoornieuws Utrecht uit de Appstore, Playstore of Windowsphonestore.

24 uur per dag bereikbaar

Heb je een vraag over het spoor? Ons team Publiekscontacten is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar via het gratis telefoonnummer: 0800-776 72 45. Van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 18.30 uur kunt u terecht met vragen, klachten, complimenten en meldingen over het spoor. In noodgevallen (zoals onveilige situaties op het spoor of ernstige hinder) zijn we altijd op dat nummer bereikbaar. Ook in het weekend, 's avonds of 's nachts. Liever een mailtje sturen? Dat kan via deze link.

Social media

Op de social media ontbreken we ook niet. Nieuws over ProRail krijg je via Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram en YouTube. En ook op die sites kun je naar hartelust vragen stellen over ons bedrijf.

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers