Onderzoeksraad voor Veiligheid publiceert rapport Dalfsen

Nieuws

13 december 2016

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) publiceerde vanochtend het rapport over het treinongeluk bij Dalfsen van 23 februari jl. Toen botste een Arriva-trein op een hoogwerker op de bewaakte overweg Het Lageveld tussen Ommen en Dalfsen. Bij dit ongeval kwam de machinist van de trein om het leven en raakten meerdere mensen gewond.

De gevolgen van het ongeval in Dalfsen zijn groot, voor nabestaanden van de machinist, voor zijn collega’s en voor alle andere betrokkenen. De Onderzoeksraad Voor de Veiligheid (OVV) doet in het rapport ook een aantal aanbevelingen aan ProRail op het gebied van overwegveiligheid.

Reactie ProRail

De gevolgen van een ongeval met een trein op een overweg zijn groot. Daarom doet ProRail er alles aan om aanrijdingen te voorkomen. Het liefst wil ProRail helemaal geen overwegen meer. Dit verhoogt de veiligheid, de beschikbaarheid van het spoor en de doorstroming van het wegverkeer. Daar waar dit niet mogelijk is willen we ze veiliger maken. In ieder geval willen we geen onbeveiligde overwegen.

Bij ongevallen op overwegen speelt menselijk gedrag een belangrijke factor. De meeste overweg-omgevallen gebeuren namelijk op beveiligde overwegen door onveilig gedrag van de weggebruiker. Naast onze actieve campagnes stellen we van alles in het werk overwegen nog veiliger te maken.  Daar is ook geld voor nodig en (politiek) commitment van alle betrokken partijen.

ProRail omarmt de aanbevelingen van de OVV, die liggen op het gebied van informatie-uitwisseling en inzetten van technische hulpmiddelen. Nogmaals, ProRail wil liever helemaal geen overwegen, en anders op zijn minst zo goed mogelijk beveiligd. ProRail heeft een voortrekkersrol op het gebied van overwegveiligheid en gaat vanuit die rol graag een intensievere samenwerking aan met wegbeheerders, vervoerders en andere betrokken.

Overwegveiligheid

ProRail is een belangrijke speler op het gebied van overwegveiligheid, maar niet de enige. Ook de wegbeheerder, de spoorwegonderneming en de weggebruiker spelen hierin een belangrijke rol. Vanaf 2000 zijn er grote verbeteringen aan overwegen doorgevoerd. Dit heeft het aantal ongevallen sterk verminderd, waardoor het jaarlijks aantal slachtoffers gehalveerd is. In 2016 vielen er tot nu toe vier dodelijk slachtoffers. Om overwegen veiliger te maken hebben we de samenwerking met wegbeheerders en spoorwegondernemingen hard nodig. Hiervoor maken we gebruik van innovaties. Ook blijven we mensen continue vertellen hoe ze zo veilig mogelijk oversteken.

 

 

 

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers