Onthulling tegelwijsheden

Gepubliceerd op 9 maart 2016 - Laatste update: 16 augustus 2020 8:53 uur

In 2011 startte ProRail de bouw van de nieuwe reizigerstunnel in station Zwolle en in 2014 begonnen de tegelzetters met een megaklus. 3,2 Miljoen tegeltjes op ca. 133.000 matjes en 160 kilometer voegwerk werd in recordtempo van 5 maanden in de tunnel aangebracht.

Tegeltjesactie

De mega klus was voor ProRail reden medio 2015 een prijsvraag te organiseren. Het reizend publiek werd gevraagd de tegelzetters een hart onder de riem te steken en te steunen met ‘tegelwijsheden’. De actie was niet tegen dovemans oren gericht en circa 200 tegelspreuken stroomden binnen via Twitter, Facebook en de website van ZwolleSpoort. In oktober 2015 werden de prijswinnaars bekend gemaakt. De winnende tegelwijsheden zijn:
- ‘Het gaat er niet om welke weg je inslaat, maar om het spoor dat je achterlaat.’ – Vincent Mepschen
- ‘Zelfs tunnelvisie is een teken aan de wand.’ – Ad Uijterwaal
- ‘Van Tegelen naar hier: reistijd elf kwartier.’ – Mirjam Kies
- ‘I did it Railway.’ – @Contactmie
- ‘Zonder dwarsliggers geen spoor.’ – Lian Swinkels

De vijf winnende spreuken van onze tegeltjeswijshedenoproep zijn op een tegel gezet en ‘vereeuwigd’ in de Zwolse tunnelwand. Vandaag was de onthulling in het bijzijn van twee van de vijf winnaars: Vincent Mepschen en Mirjam Kies, projectmanager Allart Maijers en de pers. De tegelzetters Unal en Yakup Yilmaz waren helaas verhinderd in verband met vakantie. Zij waren twee van de vijf noeste werkers die de opdracht hadden de megaklus te klaren.

Tegelpatroon

De tegelzetters moesten bij de uitvoering van hun klus behoorlijk opletten. De architecten hebben bij het ontwerp van de tunnel namelijk een canyon als voorbeeld genomen. Reizigers slijpen als het ware de tunnel uit, die daarom ronde hoeken heeft. Het lijnenspel van de tegels symboliseert de aardlagen. Een wiskundige formule op basis van priemgetallen ligt aan het patroon ten grondslag. Zo krijgt de tunnel een extra ruimtelijk effect, terwijl deze met de daglichtvides en een breedte van 17 meter al zeer ruimtelijk is. De tegelzetters werkten met een metershoge staal gemaakt op een houten plaat die ze wand voor wand kopieerden. Op elke pallet stonden nummers en de nummers correspondeerden met de verschillende tegellagen.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers