Onweer, hagel en storm op komst

De buienradar liegt er niet om. Donderdagmiddag worden flinke onweersbuien, hagel en windstoten verwacht. We hebben 7.000 kilometer stalen rails, ICT-apparatuur en veel kabels en leidingen buiten liggen. Deze zijn gevoelig voor blikseminslag. Ook kunnen bomen of takken op spoor en bovenleiding waaien. Storingsploegen van ProRail staan paraat om het spoor zo snel mogelijk vrij te maken. Check voor vertrek je reisplanner.
Bliksem 2
Het knetterde flink boven de Hanzelijn (foto: 2 juli 2015)

Onweer

Het Nederlandse spoor heeft zo'n 100.000 keer per jaar te maken met blikseminslag. Bliksem raakt daarbij ook regelmatig direct of indirect het spoor. Meestal zorgen bliksemafleiders dat de treinen gewoon kunnen blijven rijden. Dit gaat niet op als de systemen van ProRail beschadigd raken door bliksem. Dan kan het voorkomen dat een  deel van het treinverkeer stilgelegd moet worden.

Aanpak na blikseminslag

Reparatie na een blikseminslag kost vaak veel tijd omdat monteurs alles moeten doormeten en onderdeel voor onderdeel moeten checken op schade. Daarom laat ProRail veel systemen dubbel draaien en zorgen we dat apparatuur maar een klein gebied bedient. Dat verkleint de kans op omvangrijke verstoringen. Heel soms zorgt een blikseminslag nog weken voor onverklaarbare storingen op het spoor. Wil je meer weten lees dan ons nieuwsbericht over spookstoringen na bliksem.

Storingsploegen en wegsleepdienst

Als zich storingen voordoen, staat ProRail klaar om ervoor te zorgen dat treinreizigers hun reis zo snel mogelijk kunnen hervatten. Onze ploegen zijn uitgerust met gereedschap om het spoor zo snel mogelijk vrij te maken van bomen of takken. Daarnaast staan er ook diesellocomotieven paraat die gestrande treinen weg kunnen slepen. Zo houden we het drukst bereden spoor van Europa aan de gang.

Check voor vertrek

Wij adviseren reizigers goed voorbereid op reis te gaan en voor vertrek de reisplanner te raadplegen.

 

Gepubliceerd op