Overweg in Maarsbergen gaat verdwijnen
Nieuws
ProRail is blij dat de spoorwegovergang op de Woudenbergseweg (N226) in Maarsbergen op termijn wordt vervangen door een tunnel onder het spoor.
Er waren vier varianten
Dat er iets moest gebeuren aan de bestaande situatie van verkeersdrukte en onveiligheid was duidelijk, maar het ‘hoe’ was jarenlang onderwerp van discussie. De Provinciale Staten van Utrecht hebben op maandag 13 maart een besluit genomen over de voorkeursvariant van het ontwerp van de spooronderdoorgang. Uit vier mogelijke varianten is gekozen voor een tunnel ten westen van Maarsbergen.
Fietstunnel bij de huidige spooroverweg
Zowel Provinciale Staten als de gemeenteraad van Utrechtse Heuvelrug geven de voorkeur aan de westelijke variant. Bij dit plan wordt de onderdoorgang van de N226 ten westen van Maarsbergen in een boog om Maarsbergen gelegd. Ter plaatse van de huidige spoorkruising komt een fietstunnel. Een tijdelijke omleidingsroute met tijdelijke overweg is bij dit plan niet meer nodig. In dit ontwerp wordt de Tuindorpweg voor autoverkeer afgesloten. Consequentie is dat een nieuwe weg nodig is om het verkeer van/naar Maarn via de rotonde naar de N226 te leiden.
Hoe verder?
De volgende stap is het opstellen van een Provinciaal Inpassingsplan (PIP). Dit is nodig om deze variant straks aan te kunnen leggen. Het proces om tot een PIP te komen neemt naar verwachting twee jaar in beslag. Het duurt daarmee nog even voordat ProRail in Maarsbergen echt aan de slag kan.
Minder overwegen
De overweg bij Maarsbergen is de derde op de lijn Utrecht – Arnhem – Duitse grens die wordt vervangen voor een of meerdere onderdoorgangen. Daarmee kan deze lijn beter worden benut. Bij Bunnik zijn al twee nieuwe onderdoorgangen in gebruik genomen en in Driebergen-Zeist maakt een nieuwe spoortunnel deel uit van een metamorfose van het stationsgebied. Voor ProRail geldt: hoe minder overwegen hoe beter.