Plannen voor station Amsterdam Zuid weer een stapje dichterbij

Nieuws

3 mei 2017

De Raad van State heeft uitspraak gedaan in zestien beroepszaken tegen het Tracébesluit en het Bestemmingsplan Zuidasdok. Vrijwel alle bezwaren zijn afgewezen. Bij drie beroepen moet nog onderzoek worden gedaan naar de geluidhinder en de veiligheid in verband met het verkeer.

De Amsterdamse gemeenteraad en de minister van Infrastructuur en Milieu hebben de plannen voor de aanpassingen in 2016 vastgesteld. Wie het niet eens was met deze besluiten kon beroep instellen bij de Raad van State. Deze heeft op 26 april uitspraak gedaan in de beroepsprocedure over het Tracébesluit en het Bestemmingsplan Zuidasdok. In totaal zijn de beroepen van zestien bezwaarmakers behandeld. De meeste zijn ongegrond verklaard. In de beroepen van drie bezwaarmakers moet vanuit het project Zuidasdok nadere uitleg komen over de geluidshinder en de verkeersveiligheid vanwege de aanpassing van de rijksweg. In deze drie zaken heeft de Raad van State een tussenuitspraak gedaan.

Afgewezen bezwaren

Bezwaren die zich richtten op de noodzaak van het project Zuidasdok, het wegontwerp, de luchtkwaliteit, de waterhuishouding en de gevolgen voor flora en fauna in het gebied, zijn door de Raad van State ongegrond verklaard. Dat geldt ook voor bezwaren waarin de vrees voor ernstige overlast tijdens de bouwwerkzaamheden centraal stond.

Hoe verder?

Er is 16 weken tijd om drie laatste ‘gebreken’ in het tracébesluit te herstellen. De overgebleven bezwaarmakers krijgen vervolgens 4 weken de tijd om zienswijzen in te dienen. Als dat gebeurd is, laat de Raad van State weten hoe de procedure verdergaat.

Zienswijzen en beroepen

In 2015 lagen de ontwerpen van het Tracébesluit en het Bestemmingsplan Zuidasdok ter inzage, destijds zijn 176 zienswijzen ingediend. Naar aanleiding hiervan is de projectorganisatie Zuidasdok met veel van de indieners in gesprek gegaan. Dat heeft geleid tot een aanscherping van de plannen. De Amsterdamse gemeenteraad en de minister van Infrastructuur en Milieu hebben de plannen vervolgens in 2016 vastgesteld. Wie het niet eens was met deze besluiten, kon beroep instellen bij de Raad van State. Uiteindelijk zijn beroepen van 16 bezwaarmakers behandeld.

Tracébesluit en bestemmingsplan

Door project Zuidasdok komen de A10 Zuid, station Amsterdam Zuid en het omliggende gebied er anders uit te zien. Het gaat om structurele wijzigingen in de ruimtelijke ordening die wettelijk moeten worden vastgelegd. De verbreding en gedeeltelijke ondertunneling van de A10 Zuid en het aanpassen van de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel worden geregeld met een tracébesluit, ondertekend door de minister van Infrastructuur en Milieu. De uitbreiding van het station, extra infrastructuur voor openbaar vervoer en de inrichting van de ruimte op de tunnels zijn opgenomen in een gemeentelijk bestemmingsplan.

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers