Potentiele tekorten op projecten hoogfrequent spoorvervoer

Nieuws

15 september 2016

Scopewijzigingen, bezuinigingen van het rijk, onverwachte risico’s en indexering. Dat zijn de hoofdredenen waarom er voor projecten voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) potentiële tekorten op de rijksbegroting ontstaan. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken die onlangs in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn gedaan.

Kamerstukken

Het gaat om spoorprojecten in Weesp, Vught, Veenendaal, Geldermalsen en Amsterdam die zich nog in de planfase zijn. Deze projecten zijn nog niet in uitvoering en ook nog niet aanbesteed. Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu (IenM) heeft vandaag een overzicht van de potentiele tekorten vanuit het Rijk gestuurd aan de Tweede Kamer. Daarin stelt zij maatregelen voor. Lees hier de Kamerstukken.

Rol ProRail

ProRail geeft aan het ministerie van infrastructuur prognoses af wat de kosten zijn van nieuwe spoorprojecten. Door scopewijzigingen, bezuinigingen, risico’s en indexeringen is er vanuit het rijk minder geld beschikbaar voor de uitvoering. ProRail stuurde deze brief naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu als reactie op de onderzoeken.

Dichter bij de top 

Uit de onderzoeken blijkt dat de aansturing van projecten vanuit het ministerie van IenM en vanuit ProRail beter kan. Nu de genoemde projecten in uitvoering gaan, verbetert ProRail de sturing en brengt de projectuitvoering dichter bij de directie. Zo kan er toegezien worden op mogelijk projectrisico’s. Alle gepresenteerde verbeterpunten in de verstuurde Kamerstukken waren al onderdeel van het verbeterplan Financiën van ProRail dat inmiddels loopt. Meer hierover in het bericht: Verbeterplan Financiën ProRail in volle gang.

Terugdringen tekorten

Bij een groot programma als PHS, met complexe spoorprojecten in het hart van de samenleving, kunnen financiele risico’s ontstaan. Het is daarom goed dat IenM een extra risicoreservering opneemt in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). De PHS projecten worden voor het grootste deel gefinancierd vanuit dit fonds.

Druk bereden spoor

Binnen het rijksprogramma PHS worden sporen en stations in de toekomst aangepast om meer treinen te kunnen laten rijden. Het spoor in Nederland is druk bereden. En de ambitie is om nog meer treinverkeer mogelijk te maken. Doel van het programma PHS is om op termijn 15% meer treinverkeer mogelijk te maken. Lees meer hierover in het nieuwsbericht: Visie op het treinverkeer van de toekomst

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers