ProRail en NS maken stap naar hoogfrequent rijden

Tussen Amsterdam en Eindhoven rijdt vanaf december 2017 iedere tien minuten een trein. Deze toekomstige frequentieverhoging van het treinverkeer is mede mogelijk gemaakt door de grootschalige vernieuwing van de sporen in Utrecht en Den Bosch.

Utrecht

In Utrecht leggen we de sporen in rechte banen. Zo maken we meer treinverkeer mogelijk en is het emplacement minder gevoelig voor verstoringen. Eind dit jaar rondt ProRail het werk aan Nederlands grootste spoorknooppunt af. 

Den Bosch

De afgelopen jaren heeft ProRail veel sporen vernieuwd. Rond Den Bosch hoeven treinen sinds de afronding van de spoorwerkzaamheden in 2014 niet meer op elkaar te wachten om het station in- en uit te rijden. Er liggen een fly-over en twee nieuwe spoorbruggen.

Capaciteitsverdeling

ProRail verdeelt als onafhankelijke partij de besch ikbare ruimte op het spoor. Vervoerders, zoals NS dienen hun wensen in bij ProRail. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld voor het aankomende dienstregelingsjaar. Als de ruimte op het spoor is verdeeld, kunnen vervoerders hun dienstregeling vaststellen en vertalen naar een gedetailleerd spoorboekje.  ProRail verdeelt de capaciteit op het spoor onder 50 vervoerders. Ook worden reizigersorganisaties en overheden betrokken bij de uitwerking.  Op deze web pagina vind je meer informatie over dit proces.

Gepubliceerd op