Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
De Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) in de Lentsesteeg in gemeente Rheden wordt in 2025 omgebouwd. Er komt een met AHOB (Automatische Halve Overweg Bomen) beveiligde overweg voor fietsers en wandelaars. Dit was de boodschap die 15 november tijdens een informatiebijeenkomst door ProRail en de gemeente werd gedeeld met omwonenden.
Op de Lentsesteeg zijn de afgelopen 20 jaar vele bijna-aanrijdingen geweest. De spoorwegovergang ligt op een drukke route, waar veel schoolgaande kinderen gebruik van maken. Risico is dat zij de snelheid van een naderende trein onderschatten en onveilig de spoorovergang oversteken. Alleen al in 2023 zijn er minstens vier incidenten geweest.
ProRail en de gemeente willen niet langer wachten totdat het écht een keer mis gaat en gaan de spoorovergang daarom sluiten. Tijdens deze fysieke tijdelijke afsluiting vanaf eind 2023, worden wandelaars en fietsers omgeleid via de beveiligde spoorovergang in de Oranjeweg.
Aanvankelijk was het plan om met budget van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een onderdoorgang voor langzaam verkeer te bouwen. Alle partijen vonden dit de meest toekomstvaste en veilige oplossing. Om verschillende redenen bleek dit op korte termijn niet mogelijk.
Gemeente en ProRail zijn nu tot nieuwe inzichten gekomen om de veiligheid op kortere termijn te vergroten. Hierbij zijn zienswijzen vanuit de omgeving ook meegenomen. In plaats van een onderdoorgang bouwt ProRail nu een AHOB voor langzaam verkeer. Het ministerie is akkoord, op voorwaarde dat de NABO uiterlijk per 31 december 2023 fysiek is afgesloten tot de opening van de beveiligde overweg op 1 september 2025.
Hoewel het voor sommigen uit de directe omgeving een lastige boodschap was, zijn wij blij met dit besluit. Dit leidt tot een veiligere situatie.
Wethouder Gea Hofstede: “Samen met ProRail is besloten de eerder voorgestelde onderdoorgang te vervangen door een beveiligde spoorwegovergang. De realisatie van een onderdoorgang is complex, duurt lang en de uitkomst is niet zeker. Daarom is de beveiligde overweg de beste oplossing: eenvoudiger te realiseren en het betekent dat de overgang korter dicht gaat. Dit was een wens van de omwonenden.”
“Natuurlijk is niet iedereen hier blij mee en ook deze keuze heeft minder wenselijke gevolgen, maar veiligheid gaat boven alles. Voor eind december dit jaar gaat de overgang dicht en op 1 september 2025 is de beveiligde overweg voor langzaam verkeer weer open.”
De complexiteit van een onderdoorgang kwam door meerdere redenen. Zo moest het bestaande bestemmingsplan worden aangepast. Ook waren gronden van particuliere eigenaren nodig, die niet minnelijk konden worden verworven. Hierdoor zou het onteigeningsinstrument moeten worden ingezet. Bovendien ligt de Lentsesteeg tussen twee Natura2000-gebieden en zijn er ecologische beperkingen door stikstof.
Om de tijdelijke afsluiting juridisch mogelijk te maken, moet de gemeente een voorgenomen verkeersbesluit definitief maken en publiceren. Tegen dit ontwerp-verkeersbesluit was echter veel weerstand vanuit de directe omgeving, omdat onder meer de tijdelijke afsluiting erg lang duurde.
Regiodirecteur Danou Veenhof van ProRail: “Hoewel het voor sommigen uit de directe omgeving een lastige boodschap was, zijn wij blij met dit besluit. Dit leidt tot een veiligere situatie in de Lentsesteeg. Samen met de gemeente Rheden hebben we een belangrijke stap gezet naar een veiligere situatie voor spoor- en wegverkeer. De onbeveiligde openbare overweg in de Lentsesteeg is namelijk erg gevaarlijk.’
ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben samen de ambitie om alle openbaar toegankelijke, niet actief beveiligde overwegen (NABO) in heel Nederland op te heffen. Op deze onbeveiligde overwegen vinden dagelijks bijna-ongelukken plaats. Jaarlijks vallen er gemiddeld twee doden.
15 augustus 2023
14 juli 2022
16 mei 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.