ProRail geeft Mantgum ‘de nacht’ terug

Mantgum, een dorp in Friesland, heeft vanaf vandaag het donkerste station van Nederland. Nadat bewoners uit protest tegen de lichtvervuiling letterlijk de lampen op het station uitdraaiden, heeft ProRail in goed overleg het station voorzien van nieuwe ledverlichting. Daarmee kan Mantgum weer ‘de nacht’ ervaren.

Waarom brandt er ‘s avonds toch zoveel licht op een station terwijl er geen enkele trein rijdt? Die vraag stelde architecte Nynke-Rixt Jukema uit Mantgum ons twee jaar geleden. Met haar initiatief ‘feel the night’ pleit ze al langer voor het weer kunnen beleven van de nacht in Nederland. Zo wijst ze erop dat door alle verlichting bioritmes worden verstoord en het ’s nachts bijna onmogelijk is om nog een sterrenhemel waar te kunnen nemen. Om haar pleidooi voor minder stationsverlichting kracht bij te zetten, draaide ze in 2015 met een aantal medestanders uit protest een deel van de lampen uit op het station. Het leidde tot een goed gesprek waarbij ProRail toezegde de verlichting op het station aan te passen.

Veel minder strooilicht

Station Mantgum is nu voorzien van ledverlichting. Niet het eerste station van Nederland, maar wel eentje waar we nog een stap verder zijn gegaan in het tegengaan van lichtvervuiling. Zo is op het einde van het perron waar de trein nooit stopt de verlichting maximaal gedimd. Daar waar de trein wel stopt wordt de verlichting automatisch versterkt als er reizigers zijn. Omdat de verlichting ook beter valt te richten, straalt het station nu veel minder licht uit naar de omgeving.

Ingebruikname

De nieuwe verlichting wordt vanavond (woensdag 12 september) feestelijk in gebruik genomen. Hierbij is ook Nynke-Rixt Jukema aanwezig. Samen met de Commissaris van de Koning Arno Brok, directeur stations Astrid Bunt van ProRail, directeur Anne Hettinga van Arriva stellen zij de nieuwe verlichting symbolisch in dienst. Buurtbewoner en historicus Geert Mak zal de gebeurtenis in historisch perspectief plaatsen.  

Duurzaam

ProRail is bezig alle stations in Nederland om te bouwen naar ledverlichting. Daarmee besparen we flink wat energie (en kosten), want verlichting op stations is goed voor 15 procent van ons totale energieverbruik. ProRail voert een actief energiebeleid waarbij besparing voorop staat. Al onze elektriciteit kopen we groen in. Het gas dat we gebruiken vergroenen we in stappen tot 100% in 2020.

Gepubliceerd op