ProRail leeft in een andere wereld

ProRail wil steeds meer treinverkeer mogelijk maken. Maar hoe test je nu of alle reizigers- en goederentreinen in onze dienstregeling passen? Daar hebben we nu een nieuwe simulator voor, waar het spoor wordt nagebouwd zodat machinisten en treinverkeersleiders voor het bijna echie kunnen testen of het allemaal past.
Simulator

De nieuwe simulator gaat net een stapje verder dan virtual reality, want mensen, machines en echte ProRail systemen kunnen worden samengebracht. Daarmee wordt het testen ‘hyperrealistisch’ en kunnen uiteindelijk praktijktesten nog beter en zonder mogelijke storingen gedaan worden. En dat is prettig op een druk bereden spoornetweg, waar het treinverkeer altijd door moet kunnen gaan.

Hoe werkt het?

Het spoor met alle seinen, wissels, overwegen, stations en bovenleiding wordt waarheidsgetrouw en zoals het buiten ligt, nagebouwd in een 3D wereld. Er is een machinistenstoel waar de treinen virtueel bestuurd kunnen worden. En de ProRail verkeersleidingsystemen kunnen worden aangesloten op de machine. Verkeersleiders van ProRail en machinisten kunnen dan samen oefenen hoe een nieuwe situatie in de dienstregeling in het echt verloopt.

Amsterdam Sloterdijk

De eerste test die gedaan wordt met de nieuwe machine is het testen van hoogfrequent spoorvervoer rond Amsterdam en hoe het goederenverkeer daar goed in gaat passen.  Deze testen starten begin 2018. In de toekomst is het ook mogelijk om nieuwe spoorlayouts bij geplande grote spoorprojecten te testen.

Amerikaanse luchtmacht

De Amerikaanse luchtmacht gebruikt ook een dergelijk systeem. ProRail is de eerste spoorbeheerder die deze techniek toepast op het spoor.

Explorail

De nieuwe simulator is te bezichtigen tijdens ExploRail, een bijeenkomst waar innovaties op het spoor worden tentoongesteld.

Gerelateerde onderwerpen