ProRail maakt Betuweroute geschikt voor ICE

ProRail werkt de komende jaren aan de grootste spoorverbetering ooit. Ook tussen Utrecht en Arnhem voeren we flinke verbeteringen uit zodat er meer en sneller gereden kan worden. Soms is er tijdens de werkzaamheden minder treinverkeer mogelijk, waardoor bijvoorbeeld de ICE van en naar Duitsland gehinderd wordt. ProRail heeft daar een oplossing voor bedacht: een stuk van de Betuweroute is geschikt gemaakt als omleidingsroute voor de ICE. 25 november rijdt de eerste internationale reizigerstrein over deze route.
Normaal alleen goederentreinen, maar 25 november voor het eerst ICE reizigerstreinen op de Betuweroute

Energievoorziening en veiligheid

De Betuweroute is zoals bekend gebouwd voor spoorgoederenvervoer. Het is de hoofdroute voor het goederentransport vanuit  het Westen van Nederland naar Duitsland en verder. Dit speciale spoor is niet geschikt voor reizigerstreinen. De energievoorziening en veiligheidseisen zijn bijvoorbeeld anders. 

ProRail paste deel Betuweroute aan

De ICE vormt als reizigerstrein een uitzondering, mits enkele aanpassingen aan het tracé tussen Meteren en Elst gedaan zouden worden. Met name aan belangrijke veiligheidseisen moest eerst worden voldaan. En denk ook aan de vele betrokken partijen waarmee moet worden afgestemd, zoals gemeenten, vervoerders, treinpersoneel en instanties in Duitsland. 

Alleen bij uitzondering

ProRail handelde dit alles in rap tempo af en na een aantal testritten is deze alternatieve omleidingsroute nu vrijgegeven voor personenvervoer met de ICE. De gebruikmaking hiervan kan alleen bij hoge uitzondering door de verkeersleiding van ProRail toegestaan worden, want de Betuweroute blijft allereerst een goederenlijn.

Weekendwerk bij Driebergen

De ICE rijdt normaal gesproken van Amsterdam via Utrecht naar Arnhem en dan verder richting Duitsland. Op de lijn Utrecht-Arnhem voert ProRail de komende jaren veel werkzaamheden uit. Onder andere in het weekend van 25 en 26 november werkt BAM 52 uur non-stop in het stationsgebied van Driebergen. Dan wordt bijvoorbeeld de voetgangerstunnel gesloopt, boren we palen en brengen we damwanden aan. In dat weekend rijden er geen treinen, NS zet bussen in. De ICE rijdt wel, maar wordt dus omgeleid via de betuweroute. Kijk voor actuele reisinformatie op uw reisplanner.

Gepubliceerd op