Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
ProRail doet onderzoek naar de oorzaak van de telefoniestoring op het spoor van donderdag 16 september. Om treinen veilig te kunnen laten rijden, is communicatie tussen de treindienstleiders van ProRail en machinisten essentieel. Door de storing werkte dit niet optimaal. Hierdoor hebben we, vanwege de veiligheid, besloten om het treinverkeer tussen 17.30 en 19.00 uur landelijk stil te leggen totdat de storing was verholpen.
In Nederland rijden op een gemiddelde dag meer dan 5.000 treinen. Als er geen incidenten zijn op het spoor doen ze dit allemaal op ons automatische verkeersleidingsysteem. Zodra een incident zich voordoet, zoals dat treinen bijvoorbeeld langzamer moeten rijden vanwege een spoorloper, dan grijpen onze treindienstleiders handmatig in en moeten zij via een telefoniesysteem kunnen communiceren met de machinisten in de trein.
Dit specifieke systeem wordt voor ProRail verzorgd door Mobirail. Door de storing in dit systeem was die communicatie niet mogelijk op een stabiele manier. Hierdoor vonden we het niet verantwoord om nog langer door te rijden.
De eerste voorlopige onderzoeksresultaten laten zien dat de storing van donderdag 16 september een andere oorzaak kent dan de eerdere telefoniestoring op 31 mei.
Voor het telefoniesysteem staan er voor ProRail serverruimtes in Rotterdam en Amsterdam. Wanneer er zich in bijvoorbeeld Rotterdam een probleem voordoet heeft de locatie eerst zelf een back-up mogelijkheid. Mocht dat niet werken, dan is Amsterdam een tweede back-up. Dit geldt ook andersom. In mei werkte er geen enkele back-up, waardoor er voor langere tijd geen treinverkeer mogelijk was. Na deze storing zijn er maatregelen genomen om die situatie te voorkomen.
Op donderdag 16 september lijken de problemen te zijn ontstaan in de telefonieservers in Rotterdam. De back-up in Rotterdam zelf werkte niet, maar de tweede back-up in Amsterdam werkte wel. Tussen de overschakeling van het reguliere systeem naar deze tweede terugvaloptie zat echter een periode waarin het telefoniesysteem nog niet stabiel werkte. In die periode is besloten om het treinverkeer te staken.
ProRail betreurt de opnieuw ontstane hinder voor reizigers en vervoerders. We willen de onderste steen boven halen en doen uitgebreid onderzoek naar de precieze oorzaak van de storing en hoe we met de gevolgen daarvan zijn omgegaan. Wanneer de definitieve onderzoeksresultaten er zijn, zullen we dat melden op onze website.
20 november 2023
8 november 2023
25 oktober 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.