Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 15 oktober 2018 - Laatste update: 16 augustus 2020 14:41 uur
ProRail heeft sinds 2015 ruim honderd brieven gestuurd om gemeenten te waarschuwen dat zij maatregelen moeten nemen om nieuwe huizen langs het spoor te beschermen tegen trillingen door treinverkeer. Met wisselend resultaat.
Nederland heeft een woningtekort. Daarom willen we met z’n allen veel woningen bouwen. Rondom de 7300 kilometer spoor is nog veel ruimte. Maar daar wonen ook veel mensen. Ruim twee miljoen in een straal van driehonderd meter.
Bij nieuwbouwprojecten langs het spoor wordt al rekening gehouden met geluidsnormen. Voor trillingen zijn echter nog geen duidelijke regels opgesteld. Wel blijkt uit onderzoek dat omwonenden tot zo’n tweehonderd meter rondom het spoor trillingshinder kunnen ervaren.
Omdat er steeds meer reizigers- en goederentreinen gaan rijden in Nederland, maakt ProRail zich zorgen om toekomstige buren. Topman Pier Eringa vindt dan ook dat gemeenten meer oog moeten hebben voor mogelijk toekomstige problemen. “Onze trillingsbrieven hebben wisselend resultaat. Sommige gemeenten nemen onze opmerkingen ter harte. Zo hebben we met Delft afspraken gemaakt over maatregelen voor woningen op de nieuwe spoortunnel. Op andere plekken liep het minder soepel. We hebben zelfs wel eens gedreigd met een rechtszaak.”
Het achteraf verminderen van trillingshinder is een ingewikkelde aangelegenheid die met heel veel verschillende factoren te maken heeft, waaronder de staat van de bodem, type treinen, onderhoudskwestie op en rond het spoor, hoe ver woningen en kantoren van het spoor staan en welke fundering is gebruikt. Aanpassingen zijn kostbaar en hebben lang niet altijd effect.
Het voorkomen van trillingshinder blijkt een veel betere methode. De te nemen maatregelen zijn relatief eenvoudig en de kosten vallen erg mee. Zo kan hinder ernstig worden teruggedrongen door gebouwen net even anders te bouwen en door op een andere manier te funderen. Daarom is het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bezig met een instructie voor bouwen langs het spoor.
In de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn bijvoorbeeld woningen langs het spoor gebouwd op palen waarin rubber zit verwerkt. Bewoners hebben hier niet of nauwelijks last van trillingen door treinverkeer. In een naastgelegen buurt is een traditionele bouwmethode gebruikt. Uit die wijk ontvangt ProRail wel meldingen van trillingshinder.
11 december 2018
4 juni 2023
1 juni 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.