ProRail werkt hard aan defecte reisinformatieschermen

Op 31 oktober meldden wij dat de reisinformatieschermen op de treinstations weer up to date zijn nadat er een aantal van deze schermen voor langere tijd niet goed functioneerden Het blijkt echter dat dit helaas nog niet voor alle schermen geldt.
Informatieschermen
Informatiescherm

Twee oorzaken

Via social media krijgen we veel meldingen van treinreizigers die nog steeds defecte reisinformatieschermen tegenkomen op stations. Dat vinden we uiteraard erg vervelend. ProRail doet er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen. Het herstel van de borden duurt helaas langer dan normaal vanwege een aantal oorzaken:

Verbindingsproblemen

Eén van de redenen is een verbindingsprobleem tussen de informatieschermen en de computer, die zorgt dat de actuele reisinformatie op de schermen wordt vermeld. Hierdoor komt niet de juiste informatie binnen bij het scherm. ProRail heeft hard gewerkt aan een oplossing en sinds donderdag 1 november tonen veel schermen gelukkig weer de juiste reisinformatie.

Daarnaast gaan we op Amsterdam Centraal de komende periode extra antennes plaatsen om de dekking in de IJ-hal te verbeteren, zodat de verbinding met de schermen verbetert en zij zo snel mogelijk weer de juiste informatie gaan vertonen.

Op een aantal andere stations, waaronder Utrecht Centraal en Schiphol, hangen schermen van een nieuwe leverancier. Als de verbinding daar niet goed is, geven deze borden eerder dan andere typen borden aan dat er geen of geen juiste reisinformatie kan worden getoond. Ook hier wordt aan gewerkt. Daardoor neemt het aantal storingen aan deze borden momenteel af.

Technische levensduur korter dan verwacht

Op een aantal stations  verouderen de informatieschermen sneller dan verwacht. Samen met de leverancier bespreken wij hoe dit constructief kan worden opgelost. Tot die oplossing er is proberen wij om de borden zo snel mogelijk te repareren of te vervangen.

Check de reisplanner

Mocht je op een station staan met een defect reisinformatiescherm, dan raden we je aan om de online reisplanner van je vervoerder in de gaten te houden.

 

Gepubliceerd op