Ruimte verdeeld op het spoor, meer treinen

De dienstregeling voor reizigers- en goederenverkeer op het spoor gaat volgend jaar flink op de schop. Er kunnen vanaf december 2016 meer treinen rijden omdat ProRail nieuwe infrastructuur heeft opgeleverd. Goed nieuws voor reizigers!

Ieder jaar in de derde week van augustus verdeelt ProRail officieel de beschikbare sporen voor goederen- en reizigersverkeer op het spoor.  In april hebben onze klanten, zo’n 40 vervoerders wensen bij ons ingediend. Op basis daarvan heeft ProRail de ingewikkelde puzzel gelegd om de wensen van de vervoerders in te willigen. De beschikbare ruimte op het spoor is vandaag definitief verdeeld onder alle vervoerders en aan hen bekend gemaakt. 

ProRail vernieuwt werpt vruchten af

De dienstregeling van 2017 is een speciale. In Utrecht heeft ProRail de sporen in rechte banen gelegd, wat de doorstroming van het treinverkeer versoepelt. Rond Amsterdam en Schiphol liggen nu 4 in plaats van 2 sporen. Voor reizigers betekent dit meer treinen op een aantal trajecten, betere overstap en minder wachttijd.  

De grootste veranderingen op een rij:

  • Dankzij de oplevering van het project OV Saal rijden er vanaf december 2016 meer NS-treinen tussen Almere/Lelystad en Schiphol en tussen Amsterdam Centraal en Breukelen

  • Dankzij aanpassingen van sporen in Assen kan er vanaf mei 2017 een nieuwe NS spitstrein rijden tussen Groningen – Assen

  • Er is reistijdverbetering van de intercity Leeuwarden naar de randstad door kortere halteertijd in Zwolle en er is reistijdverbetering Intercity Zwolle – Roosendaal tussen Arnhem en Nijmegen.

  • Nieuwe treindienst Arnhem – Emmerich – Oberhausen - Düsseldorf (Abellio)

  • Arriva is de nieuwe vervoerder in Limburg op de trajecten Nijmegen – Roermond, Roermond – Maastricht Randwyck, Sittard – Kerkrade en Heerlen – Maastricht Randwyck. Er gaan meer treinen rijden tussen Maastricht – Maastricht Randwyck

Andere aankomst- en vertrektijden

Reizigersvervoerders presenteren binnenkort de details van de vertrek- en aankomsten van treinen op de verschillende trajecten aan de reizigers. Veel gewende treintijden wijzigen.  De laatste keer dat de dienstregeling op het spoor zo fors wijzigde was in 2007.

Goederenverkeer

In 2017 is opnieuw ruimte gereserveerd om goederentreinen van de Betuweroute om te leiden via Brabant en Oost-Nederland. In verband met jarenlange werkzaamheden aan sporen in Duitsland en de bouw van het derde spoor in Zevenaar is de Betuweroute in bepaalde periodes minder of niet beschikbaar voor goederentreinen.

Tijd voor groot onderhoud

Er rijden steeds meer treinen in Nederland. Intensief gebruikt spoor, verdient goed onderhoud om de kwaliteit te waarborgen. Het is onontkoombaar dat er onderhoud gepleegd moet worden. Waar in de voorgaande jaren de focus van werkzaamheden lag op nieuwbouw, zijn er nu regelmatig werkzaamheden voor groot onderhoud. Zo zijn er op verschillende trajecten vernieuwingen van bijvoorbeeld bovenleidingen en wissels gepland. Bijvoorbeeld bij Eindhoven en Gouda. Ook zijn er grote vernieuwingswerken rond Assen. ProRail maakt de werkzaamheden die impact hebben op het treinverkeer bekend via deze website.

Puzzelen

Op dit moment is ProRail, in overleg met vervoerders en stakeholders, nog aan het puzzelen hoe deze grote onderhoudswerkzaamheden het beste ingepast kunnen worden, met zo min mogelijk effect op het treinverkeer. Met name op de drukke trajecten in de Randstad is er weinig ruimte in de dienstregeling om onderhoud in te plannen. 

2018?

De dienstregeling van 2017 is een opmaat naar hoogfrequent spoorvervoer. In 2018 willen ProRail en NS bijvoorbeeld meer treinen laten rijden tussen Amsterdam en Eindhoven.

Neutrale capaciteitsverdeler

ProRail is als onafhankelijke partij verantwoordelijk voor het verdelen van de beschikbare ruimte op het spoor. Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleg in augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. Als de ruimte op het spoor is verdeeld, kunnen vervoerders hun dienstregeling vaststellen en vertalen naar een spoorboekje. En kan ProRail onderhoud en vernieuwing van het spoor definitief inplannen.

Gepubliceerd op