S-vormige busbrug bepaalt het nieuwe stationsbeeld van Zwolle

Nieuws

22 mei 2018

Sinds dit Pinksterweekend van 19 tot en met 20 mei is het station van Zwolle een icoon rijker. Het oude vertrouwde beeld van station Zwolle is sterk veranderd dankzij een nieuwe eyecatcher: de bijzondere S-vormige busbrug.

Bekijk: Inrijden busbrug Zwolle

Noord- en zuidzijde verbonden

De busbrug, gebouwd door BAM, ontworpen door de architecten van ipv Delft, verbindt de noordzijde van de stad met de zuidzijde van het station. Gemeente Zwolle, provincie Overijssel en ProRail bouwen hier onder andere een nieuw busstation, als integraal onderdeel van het spoor- en OV-knooppunt Zwolle.

De busbrug heeft een mooie S-vorm
De busbrug heeft een mooie S-vorm

Unieke inrijdoperatie

De inrijdoperatie van de nieuwe gekromde S-vormige busverbinding van Zwolle is uniek en nooit eerder vertoond: het gaat hier om het verplaatsen van een gevaarte van 1.000 ton, gezet op poten van 10 meter hoogte. Zo'n 25 experts uit deze bijzonder tak van de bouwwereld leidden gedurende het hele Pinksterweekeinde alles in goede banen. De dronebeelden, timelapsevideo en de foto’s van Stefan Verkerk laten zien welke huzarenstukje hier is geleverd, met een prachtig resultaat. 

De brug over de sporen bij Zwolle: een nieuwe aanblik voor de stationsomgeving.
De brug over de sporen bij Zwolle: een nieuwe aanblik voor de stationsomgeving.

“I love it when a plan comes together”

Bovendstaande is een gevleugelde uitspraak van Hannibal van The A-Team, een televisieserie uit de jaren tachtig, die volgens ProRail projectmanager Allart Maijers voor het unieke busbrugproject geheel van toepassing is. De inrijdoperatie van dit Pinksterweekend en het bouwproject vormen vanaf het begin een technische en logistieke uitdaging voor alle betrokken partijen. In de aanpak werk(t)en de betrokken partijen intensief samen en laten ze zien waartoe ze in staat zijn. 

1000 ton wegende sierlijke constructie

Het verhaal van de brug begon bij de productie van de 30 stalen onderdelen waar de brug uit bestaat. Vanuit de indrukwekkende productiehallen van staalbouwer Victor Buyck gingen ze op transport vanuit België naar de bouwplaats achter het station in Zwolle. Daar werden ze aan elkaar gelast tot een ruim 1000 ton zware sierlijke constructie. De ervaren en uiterst kundige vrouwen en mannen van Sarens manoeuvreerden de brug met hun transportwagens vervolgens in alle rust en beheersing naar de definitieve plek over de sporen.

Minutieus voorbereid 

Vanaf het eerste begin is de hele operatie door aannemer BAM Infra in samenwerking met gemeente Zwolle en ProRail minutieus voorbereid en uiteindelijk volgens plan zonder complicaties uitgevoerd. Maandagochtend 21 mei om 06:23 uur passeerde de eerste reizigerstrein het nieuwe Zwolse icoon. ‘Het project is geweldig om te doen, een spannende puzzel om alles op de juiste plek op het juiste moment in elkaar te krijgen. Maar dit is wat we doen, dit is waar we voor besteld zijn’, zegt projectmanager Maijers. 

Bekijk: Dronevideo: busbrug Zwolle klaar voor de start

Dank voor succesvolle operatie

Ook bestuurders en projectmanagers van de betrokken partijen reageren enthousiast als de plaatsing succesvol is afgerond. Bijvoorbeeld bij monde van wethouder Anker: ‘Ik heb bijzonder veel respect voor de dames en heren van BAM Infra, Victor Buyck, Sarens en ProRail. Zij hebben een sterk staaltje vakmanschap aan de dag gelegd en hebben veel Zwollenaren een onvergetelijke ervaring bezorgd. Vanaf het moment dat de eerste onderdelen van de busbrug eind januari in Zwolle arriveerden tot en met nu hebben we te maken gehad met alle weersomstandigheden. Er is dag en nacht doorgewerkt om dit weekend mogelijk te maken. Petje af voor allen die hier een bijdrage aan hebben geleverd. Er moet de komende maanden nog veel gebeuren om de busbrug gereed te maken, maar ik ben heel blij dat de moeilijkste klus is geklaard!’

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers