Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 27 september 2018 - Laatste update: 16 augustus 2020 14:37 uur
ProRail en de TU Delft tekenden op 26 september de vernieuwde samenwerkingsalliantie. In deze alliantie financiert ProRail research op het gebied van spoorvraagstukken zoals preventief onderhoud en monitoring van de onderdelen in het spoor. Daarnaast levert ProRail een bijdrage aan het onderwijs door middel van gastcolleges en bieden we testfaciliteiten voor research met het meetrijtuig van de TU Delft.
ProRail investeert minimaal € 2.5 miljoen in research & development over railbouwkundig onderzoek bij TU Delft. ProRail en TU Delft staan open voor bijdragen van andere spoorpartijen en kennisinstellingen aan de onderzoeksprogramma’s om zo de positieve impact op de spoorsector te vergroten.
De samenwerkingsalliantie werd getekend op het congres CM 2018 en loopt van 2018-2023. Hoe belangrijk onderzoek is voor ProRail wordt duidelijk in bijvoorbeeld het werk van Prof. dr. ir. Zili Li. Hij was de grondlegger van het dr. Track-monitoringsysteem voor de kwaliteit van rails, wat deels is uitgevoerd in het onderzoeksprogramma Explorail van ProRail en NWO. Het dr. Track-inspectiesysteem werd ingezet bij de problemen op de Moerdijkbrug. Inmiddels is deze technologie verder ontwikkeld naar een methode om de kwaliteit van rails contactloos te monitoren.
Prof. dr. ir. Zili Li is aan de Technische Universiteit Delft benoemd tot hoogleraar Rail Systems & Monitoring aan de Faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Li is de derde hoogleraar op gebied van rail. Afgelopen twintig jaar deed Li veel baanbrekend railonderzoek op het gebied van wrijving in het wiel-railcontact (glad spoor), spoor en wielschade modellering. Daarbij gaat zijn aandacht vooral uit naar preventief onderhoud en monitoring van spooronderdelen waardoor men tot wel vier jaar vooruit kan kijken op schadeontwikkelingen. Hierdoor zijn voor ProRail al belangrijke ontwikkelingen gerealiseerd.
Treinen veilig en sneller laten rijden, ook de grens over. Dat is wat we doen met de invoering van ERTMS. Bekijk de nieuwe video hierover.
Bekijk de videoAls je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.