Schitterende timelapse bouw grootste spoorviaduct Friesland

Nieuws

5 juli 2016

ProRail bouwt het spoor over de N31. Onlangs schoven we het gigantische spoordek op zijn plaats en is het grootste spoorviaduct van Fryslân een feit. Kijk hier naar de schitterende timelapse!

Bekijk: Inschuiven spoorviaduct bij N31 Harlingen

Spoorviaduct

In de nieuwe situatie gaat het spoor over de nieuwe verdiepte N31 heen met een spoorviaduct zonder tussensteunpunt. Het spoorviaduct is naast het spoor gebouwd, zodat binnen een stremming van 100 uur (tegelijk met andere spoorwerkzaamheden) het spoorviaduct kon worden ingeschoven. In het weekend van 25 en 26 juni werd het spoorviaduct over een schuifbaan constructie op zijn uiteindelijke plaats geschoven.

Maten en gewichten

  • Vrije overspanning van circa 60 meter
  • Spoordek vloer heeft een dikte van 0,70 meter
  • Wanden zijn 1,20 meter breed en 3,80 meter hoog. Deze hoogte en dikte zijn nodig voor de stevigheid van het viaduct
  • 28 Leka palen voor de 4 funderings poeren van circa 21 meter. Hier wordt het spoorviaduct opgelegd
  • 95 buispalen voor de tijdelijke schuifbaanconstructie van circa 25 meter
  • 160.000 kilogram wapeningsstaal
  • 800 m³ beton in de kleur antraciet
  • Werkzaamheden duren ruim 70 uur vanaf het lossnijden tot aan het terugbrengen van het spoor
  • Totaalgewicht spoorviaduct is 3000 ton

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers