Sleeplocs, surveillances en camera's: testdagen kunnen beginnen

Vanaf morgen 6 september rijden er iedere woensdag zes treinen per uur tussen Amsterdam, Utrecht, ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven. Om te zorgen dat het treinverkeer op deze woensdagen soepel verloopt, neemt ProRail extra maatregelen. Zo zetten we camera’s in bij overwegen en staan sleeplocomotieven paraat.

Meldkamer spoor

Is er een storing aan een wissel, is er een trein kapot, is het druk op een overweg? Ook tijdens de testdagen op woensdag, houden de medewerkers van de meldkamer spoor  7000 kilometer spoor nauwgezet in de gaten. Samen met verkeersleidingsposten in het land nemen zij besluiten over de dienstregeling.

Surveillances, hekwerk en snel herstel

De incidentbestrijders van ProRail gaan tijdens de testdagen extra surveilleren langs het spoor en houden handhavingsacties bij de overwegen. Op een aantal overwegen zet ProRail verkeersregelaars in en worden camera’s geplaatst. Dat doen we om zoveel als mogelijk spoorboomduiken bij overwegen te voorkomen en spoorlopers tegen te houden.

Snel herstel

Monteurs zullen een eventuele storing zo snel mogelijk verhelpen. Daarnaast zet ProRail sleeplocomotieven klaar om eventueel gestrande treinen zo snel als mogelijk weg te halen.

Uitbreiding infrastuur

ProRail is al langer bezig met de voorbereidingen op de toename van het aantal treinen op de drukste trajecten van Nederland. Aan de proef in september is jarenlange voorbereiding voorafgegaan. ProRail heeft veel geïnvesteerd in het upgraden en uitbreiden van de infrastructuur, zodat er meer treinen per uur kunnen rijden. Dan gaat het bijvoorbeeld om spoorverdubbeling op een groot deel van het traject, het aanleggen van nieuwe sporen, het vervangen van overwegen door tunnels en bruggen en het vernieuwing van spoor, wissels en seinen, zoals op Utrecht Centraal de afgelopen jaren is gedaan. Lees meer hierover in het nieuwsbericht: Dit werk verzette ProRail om meer treinverkeer mogelijk te maken

Gerelateerde onderwerpen