Slimme sensoren helpen bij problemen op het spoor

Nieuws

Gepubliceerd op 11 november 2016 - Laatste update: 16 augustus 2020 11:48 uur

Dankzij draadloze sensoren op de treinrails kunnen we in de toekomst sneller inspelen op problemen door onder meer winterweer. Door het plaatsen van smart sensoren op onze infrastructuur en ze aan te sluiten op een speciaal draadloos communicatienetwerk kunnen we van alles op afstand meten: temperatuur, trillingen, versnellingen, luchtdruk en vocht.

Temperatuur van wissels

We hebben de sensoren afgelopen jaar rond Utrecht Centraal getest. Doel was om de temperatuur van wissels te meten, zodat we direct kunnen zien of bijvoorbeeld de wisselverwarming nog functioneert en hoe het spoor zich gedraagt bij de actuele temperatuur. De resultaten waren positief. Dankzij de sensoren krijgen we snel informatie en kunnen waar nodig bijsturen. Als de wisselverwarming bijvoorbeeld niet goed werkt, dan krijgen we dat door via de sensoren. Hierdoor is er bij winterweer minder kans op vertragingen en kunnen we waar nodig sneller de dienstregeling aanpassen. De komende tijd bekijken we of en waar we de sensoren nog meer kunnen plaatsen.

Wisselverwarming

De sensoren helpen dus bijvoorbeeld bij het meten van de temperatuur van het wissel. Dit is belangrijk, omdat sneeuw en kou de kans op storingen aan wissels vergroot. Ze kunnen bevriezen, of blokkeren door ijs en sneeuw. Het verwarmen van de wissels kan dat voorkomen. Zodra het koud wordt, verwarmen we daarom 5500 van de ruim 7000 wissels met wisselverwarming. In het nieuwsbericht Wat doen vorst en ijzel met het spoor? leggen we uit welke wintermaatregelen we nog meer nemen.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers