Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 23 december 2020
ProRail is bezig met de vernieuwing van station Alkmaar Noord. Het veertig jaar oude stationsgebouw en de perrontunnel waren verouderd. Bovendien voldeed het station zonder liften niet langer aan de toegankelijkheidseisen voor mindervalige reizigers. Inmiddels is het oude station gesloopt en zijn er tijdelijke wachtruimtes en bankjes op de perrons geplaatst.
De afgelopen maanden hebben we grondwerk gedaan en zijn kabels en leidingen verlegd. De werkzaamheden waren niet echt zichtbaar voor reizigers en omwonenden, maar wel noodzakelijk voor de fase waar we nu inzitten: de opbouwfase.
Momenteel duwt een enorme kraan damwanden in de grond. Dit gebeurt ten zuiden van het station. Deze damwanden zijn nodig om een bouwput te maken en de perrons tijdens de bouw te verstevigen. De damwanden zijn gemaakt van staal. Zij zijn 13,5 meter hoog en zes meter breed. Per deel wegen ze wel tweeduizend kilo. Vandaar dat we groot materieel moeten gebruiken om de tachtig damwanden de grond in te krijgen.
In het treinvrije weekend van 21 en 22 november voltooien we het intrillen van de damwanden en plaatsen we de bouwkuip van veertien meter lang en 7,5 meter breed. In de bouwkuip storten we het beton voor de nieuwe trapopgang en voor de liftputten die aan beide kanten van het station komen.
De omgeving kan vooral op zaterdag 21 november last hebben van lawaai van de machines en van het bouwverkeer dat materiaal af- en aanvoert. Om de overlast zoveel mogelijk te beperken, werkt de aannemer met ‘omgevingsvriendelijk materieel’. Maar enig overlast kunnen we helaas niet voorkomen. Daarnaast worden de tijdelijke bushaltes verplaatst naar de Drechterwaard vanwege het noodzakelijke bouwverkeer. De verplaatsing van de bus duurt van vrijdag 20 tot en met maandag 23 november.
De komende maanden gaan we het nieuwe station opbouwen op de gemaakte fundering. Heel langzaam verschijnen de contouren en krijg je een beeld van hoe het eruit gaat zien. De perronkappen bouwen we in zijn geheel op de parkeerplaats naast het station. Wanneer deze klaar zijn, hijsen we ze in een keer op de goede plek. Dat belooft een spectaculaire actie te worden in maart 2021.
De afsluiting van de voetgangerstunnel voor een aantal maanden heeft helaas nog steeds tot gevolg dat er regelmatig mensen direct oversteken van het ene naar het andere perron. Zij nemen niet de aangegeven omlooproute van vijf à zeven minuten. Wij hebben veel verschillende maatregelen genomen om deze levensgevaarlijke ‘oversteek’ te voorkomen en verwachten dat deze effect gaan hebben. De tunnel blijft in ieder geval dicht tot en met mei 2021.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.