Sms van een wissel: 'Help, ik heb het koud!'

Vanaf november ‘plakt’ ProRail 1500 draadloze sensoren op wissels bij belangrijke spoorknooppunten. De sensoren kunnen op afstand aangeven of de wisselverwarming goed werkt. Te koud op het spoor? Dan stuurt de wissel een sms’je aan onze onderhoudsdienst. Die kunnen dan het spoor nog op voor herstelwerkzaamheden voordat er een storing plaatsvindt. De sensoren zijn een hulpmiddel om mogelijke vertraging van het treinverkeer in de winter te voorkomen en worden deze winter voor het eerst ingezet.
Draadloze sensor op het spoor
Draadloze sensor op spoor. Foto: Dual Inventive

Dankzij het inzetten van draadloze sensoren op  spoorwissels kunnen we sneller inspelen op problemen door onder meer winterweer of extreme hitte. Door het plaatsen van sensoren op onze infrastructuur en ze aan te sluiten op een speciaal draadloos communicatienetwerk kunnen we van alles op afstand meten: temperatuur, trillingen, versnellingen, luchtdruk en vocht.

De sensoren zijn onderdeel van ProRail’s ambitie meer informatie voor gepland onderhoud te halen uit ‘ big data’. Meer lees je hierover in dit bericht: Prorail datalab voorspellen is voorkomen.

Temperatuur van wissels

We hebben de sensoren al eerder rond Utrecht Centraal getest. Doel was om de temperatuur van wissels te meten, zodat we direct kunnen zien of bijvoorbeeld de wisselverwarming nog functioneert en hoe het spoor zich gedraagt bij de actuele temperatuur. De resultaten waren positief. Dankzij de sensoren krijgen we snel informatie.

Wisselverwarming

Sneeuw en kou vergrote de kans op storingen aan wissels. Ze kunnen bevriezen, of blokkeren door ijs en sneeuwhopen. Het verwarmen van de wissels kan dat voorkomen. Zodra het koud wordt, verwarmen we daarom 5500 van de ruim 7000 wissels met wisselverwarming. In het nieuwsbericht: wat doen vorst en ijzel met het spoor? leggen we uit welke wintermaatregelen we nog meer nemen.

 

Gepubliceerd op

Gerelateerde onderwerpen