Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Meteorologen voorspellen donderdagavond en -nacht sneeuw. Het KNMI geeft zelfs code geel af voor sneeuwval en zware windstoten. Wij nemen daarom maatregelen, want winters weer kan tot hinder leiden voor treinreizigers. Daarom raden wij reizigers aan om de weerberichten goed in de gaten te houden en vlak voor de reis de reisplanner te raadplegen.
Belangrijke schakel in de extra maatregelen die ProRail in kan zetten is het meteorologisch advies van het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR): een samenwerking van ProRail, vervoerders en spooraannemers. Met het oog op de voor morgen verwachte ijzel en vorst is het weerbureau van het OCCR extra alert en volgt het de weersvoorspellingen nauwlettend. Daarbij werkt zij samen met Weerplaza en het KNMI, én houdt zij ook de sociale media in de gaten voor actuele weersituaties. Een speciaal crisisteam van ProRail en NS besluit uiteindelijk afhankelijk van de verschillende scenario’s of er en welke extra maatregelen worden ingezet.
In de wintermaanden zet ProRail de wisselverwarming vast aan. We verwarmen alle belangrijke wissel. 5500 van de ruim 7000 wissels zijn uitgerust met wisselverwarming. Dat zorgt er voor dat als de winter plotseling inslaat, het spoor zo goed mogelijk is voorbereid.
Vanwege het winterweer worden de treinen behandeld in anti-icing installaties. Hierbij worden treinen aan de onderkant met glycol behandeld zodat sneeuw en ijs minder kans krijgen te hechten aan treinen. Zo voorkomen wij zoveel mogelijk dat brokken sneeuw en ijs tussen wissels vallen en daar vastvriezen of de leidingen onder de trein beschadigen. ProRail heeft zes van dit soort installaties.
De winterwegsleepdienst van het spoor staat weer paraat. Het kan gebeuren dat een trein onderweg strandt door de winterse omstandigheden. Dan willen we voorkomen dat reizigers lang in een koude trein moeten verblijven. Daarom staan twee extra diesellocomotieven op strategische plaatsen paraat om eventueel gestrande treinen weg te slepen.
Sneeuw en vorst zorgen voor gladheid, ook op perrons. Daarom strooien we op de meeste stations zand, zout of dooikorrels. Ook zorgen we dat de perronranden, de looppaden en de toegangswegen sneeuwvrij zijn zodat stations goed begaanbaar zijn voor onze reizigers.
ProRail wil ondanks het zachte winterweer van de afgelopen jaren, goed voorbereid zijn. Daarom trainen we onze mensen regelmatig waarbij besluitvorming bij extreem weer door ProRail, vervoerder en aannemer wordt nagebootst. Op deze manier houden we onze organisatie scherp.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.