Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 24 mei 2018 - Laatste update: 16 augustus 2020 14:08 uur
Goederen van A naar B brengen, over het spoor. Het klinkt simpel. Maar het vraagt om goede afspraken en voorbereiding. Wat is de beste route, waar zitten de ‘overstappen’ en kunnen we dit sneller, slimmer en efficiënter inrichten. Veel goederenvervoer is grensoverschrijdend. Dat maakt internationale afspraken superbelangrijk. Om het goederenvervoer in Europa verder te stimuleren heeft CEO van ProRail Pier Eringa afspraken gemaakt met zijn collega’s uit Duitsland, Zwitserland en Italië tijdens de International Train Forum (ITF) in Leipzig
Om het vervoer per spoor te stimuleren is een Europees netwerk van internationale ‘goederencorridors’ ingericht. Dat zijn doorgaande treinpaden door heel Europa. Vanuit Nederland lopen drie belangrijke goederencorridors door Europa. Een belangrijke corridor is de Rijn – Alpen corridor. Voor een optimaal gebruik van de spoorcorridor wordt de variëteit aan systemen teruggebracht en worden zo veel mogelijk geharmoniseerde Europese technieken geïnstalleerd. Een geoptimaliseerde spoorcorridor verbetert de verbinding tussen de Rotterdamse haven en het Europese achterland.
We verwachten dat het vervoer over het spoor nog flink groeit. In 2030 bijvoorbeeld, wordt er vanuit de Rotterdamse havens niet 25, maar ongeveer 70 miljoen ton via het spoor verder vervoerd. Dat zijn zes keer zo veel zeecontainers. De logistieke puzzel wordt daarmee ook complexer. Want er kunnen misschien wel 50 partijen betrokken zijn bij een hele ‘goederentransportketen’. Dat vraagt dus nauwe afstemming, goede afspraken en heldere informatie over en weer. Kortom: een goede samenwerking. ProRail zorgt dat het spoor klaar is voor deze uitdagingen.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.