Sneller weer treinverkeer na een storing

Nieuws

Gepubliceerd op 18 november 2016 - Laatste update: 14 augustus 2020 22:01 uur

Er komt een centraal team van specialisten onder leiding van ProRail dat besluiten neemt over de dienstregeling bij grote verstoringen op het spoor. Hiermee willen ProRail en alle vervoerders dat het treinverkeer na grote storingen weer sneller wordt opgestart en de reisinformatie verbetert.

Nu ligt de verantwoordelijkheid voor keuzes in de te rijden NS-dienstregeling na grote storingen bij NS en ProRail samen en wordt per keer in overleg gekeken welke treinen kunnen blijven rijden of worden opgeheven. In de nieuwe situatie neemt één organisatie (ProRail) het besluit hierover en kan er slagvaardiger gewerkt worden om totale treinverkeer te herstellen na grote storingen. In het nieuwe ProRail team werken onder meer Officieren van Dienst-Spoor, die de uiteindelijke besluiten nemen over de treindienst na verstoring.

Vaste scenario's

ProRail en NS ontwikkelen ook meer vaste dienstregelingsmodellen na grote storingen in het treinverkeer. Daarmee wordt het treinverkeer na een grote storing beter voorspelbaar en verbetert de reisinformatie tijdens grote storingen. 

Personeel

Het centrale team is werkzaam op het Operationeel Controle Centrum Rail in Utrecht. Een aantal  medewerkers van de NS-bijsturing die al werkzaam zijn op het OCCR gaan in het nieuwe ProRail-team werken. De ondernemingsraden van ProRail en NS zijn om advies gevraagd over deze organisatiewijziging en hebben ingestemdIn 2017 is de nieuwe werkwijze operationeel. Bij andere vervoerders lag de besluitvorming over de te rijden dienstregeling al bij ProRail.

Logistiek

Een grote storing op het spoor kan de NS dienstregeling flink op zijn kop zetten. Omdat Nederland een druk bereden spoor heeft, ontvouwt zich na een grote storing een ingewikkelde logistieke puzzel omdat personeel en treinen niet meer op de juiste plek zijn. En dat heeft weer gevolgen voor de reisinformatie. ProRail en NS willen de treinenloop na grote storingen verbeteren. De verbetering van de be- en bijsturing is onderdeel van de Lange Termijn Spooragenda (LTSA) en nodig om het aantal slechte dagen op het spoor terug te dringen. We willen dagen dat de totale treinpunctualiteit onder de 85% komt zoveel als mogelijk voorkomen. 

OCCR

Het Operationeel Controlecentrum Rail (OCCR) in Utrecht is het gezamenlijke controlecentrum van ProRail, alle vervoerders en aannemers. Dit centrum monitort de dienstregelingen en stuurt bij waar nodig. Ook zijn er 13 regionale ProRail verkeersleidingsposten. Meer dan 50 goederen- en reizigersvervoerders en rechthebbenden maken gebruik van het spoor. ProRail Verkeersleiding leidt dagelijks al het treinverkeer over het spoor.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers