Spannend tot het laatste moment

Nieuws

Gepubliceerd op 13 augustus 2019 - Laatste update: 16 augustus 2020 15:49 uur

Strukton Rail is gestart met het uitvoeren van de Spoorverbetering Zevenaar-Didam-Wehl. Maandagochtend 12 augustus rijden de treinen weer. Om de kans op storingen zo klein mogelijk te houden, wordt alles uitgebreid getest. ‘Met als afsluiter de testrit van 24 uur’, zegt Erwin Bouwman, projectleider bij Arcadis. ‘Pas dan weten we zeker of alles echt werkt.’

Veilige, probleemloze dienstregeling

‘Vier jaar geleden hebben we samen met ProRail de eerste ontwerpen gemaakt voor de spoorverbetering tussen Zevenaar, Didam en Wehl. Na een maandenlange voorbereiding voert Strukton Rail de plannen deze achttiendaagse treinvrije periode uit. Het is onze taak te controleren of dat volgens ons ontwerp gebeurt. Zijn alle kabels goed aangesloten? Werken de wissels en seinen? We testen alles nauwkeurig en uitgebreid. Zodat we zeker weten dat de dienstregeling vanaf maandagochtend 12 augustus veilig en zonder problemen verloopt. 

Testen, testen, testen

‘Tijdens het voorbereidende werk hebben we alles dat we konden testen, getest. Alle foutjes die er waren ingeslopen, zijn eruit gehaald. Naast het nieuwe spoor wijzigen de bestaande sporen. De daadwerkelijke aansluitingen kunnen we in deze treinvrije periode nu pas testen. We controleren of alle schakelingen goed zijn aangesloten en alle eerdere fouten zijn hersteld.’ 

Wissels en seinen

‘Na de ‘bouwtesten’ volgen de veiligheidstesten. Die worden gedaan vanuit de verkeersleiderspost, waar de treindienstleider normaal de treinen aanstuurt. Wij simuleren de rit van Zevenaar naar Wehl en kijken of alle elementen onderweg goed werken. Geeft het sein het juiste seinbeeld (bijvoorbeeld groen)? Loopt het wissel om?’

Onvoorziene foutjes

‘In het laatste weekend van de achttiendaagse wordt er 24 uur met een testtrein gereden. De bouw is dan gecontroleerd en de beveiliging getest. In principe werkt alles. Toch moeten we nog een laatste check doen, want sommige fouten kun je niet voorzien. Wat als er op het laatste moment een graafmachine werkt langs het spoor? En per ongeluk een kabel raakt?’

Testrit

‘Met een testrit simuleren we de dienstregeling van maandagochtend 12 augustus. De vervoerder nodigen we uit om 24 uur met ons in de testtrein te rijden. Met lege treinstellen gaat de machinist met ons over het spoor. Dan zien we of alles echt werkt. En weten we zeker dat de 21.000 dagelijkse reizigers tussen Zevenaar, Didam en Wehl veilig en zonder problemen van het verbeterde spoor gebruik kunnen maken.’ 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers