Spoor tussen Heerlen en Landgraaf weer in dienst

Nieuws

Gepubliceerd op 9 mei 2022

De afgelopen negen weken heeft Swietelsky in opdracht van ProRail het spoor tussen Heerlen en Landgraaf verdubbeld. Ook zijn perrons en overweg vernieuwd, viaducten gebouwd en een overweg gesloten. Op 9 mei, om 05.00 uur, reed de eerste trein weer over dit traject.

Doorgewerkt

In deze 9 weken is hard gewerkt, overdag maar op sommige momenten ook in de avond, nacht en in het weekend. Er is dan ook heel veel werk verzet: niet alleen werd het bestaande spoor vernieuwd, we hebben ook een nieuw, tweede spoor aangelegd en geëlektrificeerd, nieuwe viaducten gebouwd en bestaande viaducten verbreed.

Op de stations Heerlen en Landgraaf is de route van de sporen drastisch gewijzigd en zijn de perrons vernieuwd. Station ‘De Kissel’ is opgebroken, de overweg Willemstraat in Heerlen is compleet vernieuwd en de overweg Glas Mij-weg is definitief gesloten. Kortom: het spoortraject Heerlen-Landgraaf heeft een ware metamorfose ondergaan!   

Werkzaamheden aan het spoor in april met de RUS werktrein

Over de grens

Deze spoorverdubbeling en elektrificatie biedt ruimte voor twee reizigerstreinen van Arriva die per uur over de landsgrenzen naar Duitsland gaan tussen Maastricht en Aachen Hauptbahnhof. Zo wordt het makkelijker om over de grens te wonen, werken, studeren en winkelen.  

Tijdens de werkzaamheden hebben we bestaande materialen hergebruikt. Zo hebben we onderdelen van voormalig station ‘De Kissel’ kunnen hergebruiken op station Landgraaf. Ook andere materialen zoals portalen, keerwanden, spoorstaven kregen een tweede leven op andere locaties.

De eerste rit over het vernieuwde spoor (foto: Jan Fernhout / Swietelsky)

Nog niet afgerond

Nu de treinen weer rijden, zijn de meest ingrijpende werkzaamheden voor de spoorverdubbeling afgerond. Op het spoor en op de stations Heerlen en Landgraaf voeren we komende periode nog diverse kleinere werkzaamheden uit. Buiten het spoorgebied gaan we aan de slag met de herinrichting van de terreinen, waaronder de door Swietelsky gebruikte werkterreinen. In het najaar planten we groen terug, dat is het juiste seizoen hiervoor.  

Aan de Glas mij-Weg legt de gemeente Heerlen in de tweede helft van het jaar de nieuwe verbindingsweg tussen de Mijnspoorweg en de Schaesbergerweg aan. Ook richt de gemeente ons werkterrein opnieuw in. De plannen voor deze herinrichting maakten we eerder met een afvaardiging van omwonenden uit de omgeving van het spoor.  

Viaduct Landgraaf

Aan de Spoorstraat in Landgraaf werken we nog tot begin juli aan de herinrichting van de weg onder het spoor door. De route onder het nieuwe viaduct door gaat helaas later open dan gepland. Deze vertraging is ontstaan door krapte op de arbeidsmarkt en het niet kunnen vinden van vakmensen om de werkzaamheden op het juiste moment uit te voeren. De huidige omleidingsroutes blijven daarmee langer bestaan. Wij leveren het project op aan het eind van 2022.  

 

De spoorverdubbeling wordt gefinancierd door de provincie Limburg, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Europese Unie (CEF-subsidie) en Stadsregio Parkstad.

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers