‘Spoor moet sneller overschakelen naar ERTMS’
Nieuws
"Het Nederlandse spoor moet veel sneller overschakelen naar de moderne Europese communicatiestandaard ERTMS voor besturing en beveiliging. Er is bij vervoerders nog te weinig ambitie bij de noodzakelijke modernisering van het materieel." Dat is de boodschap van prof. dr. Rob Goverde in zijn intreerede aan de TU Delft op 9 november 2018. Goverde is daar hoogleraar Railway Traffic Operations & Management.
Innovatieve aanpak nodig
Het nieuwe digitale railverkeerssysteem is nodig om de almaar stijgende vraag naar spoorvervoer van reizigers en goederen te kunnen realiseren. Het zorgt voor continue draadloze communicatie tussen trein en treinverkeersleiding, waardoor de beveiliging en beheersing van het treinverkeer efficiënter worden. Voor de overgang naar deze moderne digitale technologie is een innovatieve aanpak nodig.
Internationaal
Een groot deel van Europa werkt aan de ontwikkeling van ERTMS. Het Europese hogesnelheidsnetwerk breidt zich snel uit en trekt steeds meer reizigers als duurzaam en snel alternatief voor vliegen. Hetzelfde speelt in het internationale spoorgoederentransport. Met ERTMS wordt de dienstregeling steeds nauwkeuriger zodat het spoor optimaal benut kan worden. De treinbesturing wordt ondersteund met snelheidsadviezen die gekoppeld zijn aan intelligente verkeersmanagementsystemen.
Logistiek van het spoor
Goverde houdt zich sinds jaren negentig bezig met de logistiek van het spoor, zoals de besturing van de treindienst, dienstregelingsontwerp, management van verstoringen, Automatic Train Operation en de invloed van ERTMS op de capaciteit van het spoorwegnet.
Momenteel is hij een van de partners van het NWO-project 'Improving the Resilience of Systems', dat door ProRail wordt ondersteund. Het project gaat over het voorkomen en beheersen van complexe verstoringen van de treindienst.
Luister ook het interview van BNR Nieuwsradio met Rob Goverde.
Meer nieuws
-
Nieuwe fundering voor monumentale overkapping Dordrecht
8 augustus 2024
-
Tijdelijk wolkendak op station Nijmegen
10 juni 2024
-
Groot onderhoud tussen Doetinchem en Winterswijk
31 mei 2024