‘Spoor moet sneller overschakelen naar ERTMS’

'Het Nederlandse spoor moet veel sneller overschakelen naar de moderne Europese communicatiestandaard ERTMS voor besturing en beveiliging.Er is bij vervoerders nog te weinig ambitie bij de noodzakelijke modernisering van het materieel.' Dat is de boodschap van prof. dr. Rob Goverde in zijn intreerede aan de TU Delft op 9 november 2018. Goverde is daar hoogleraar Railway Traffic Operations & Management.
Goederentrein op de Betuweroute

 

Interview Rob Goverde met BNR Nieuwsradio

Innovatieve aanpak nodig

Het nieuwe digitale railverkeerssysteem is nodig om de almaar stijgende vraag naar spoorvervoer van reizigers en goederen te kunnen realiseren. Het zorgt voor continue draadloze communicatie tussen trein en treinverkeersleiding, waardoor de beveiliging en beheersing van het treinverkeer efficiënter worden. Voor de overgang naar deze moderne digitale technologie is een innovatieve aanpak nodig.

Internationaal

Een groot deel van Europa werkt aan de ontwikkeling van ERTMS. Het Europese hogesnelheidsnetwerk breidt zich snel uit en trekt steeds meer reizigers als duurzaam en snel alternatief voor vliegen. Hetzelfde speelt in het internationale spoorgoederentransport. Met ERTMS wordt de dienstregeling steeds nauwkeuriger zodat het spoor optimaal benut kan worden. De treinbesturing wordt ondersteund met snelheidsadviezen die gekoppeld zijn aan intelligente verkeersmanagementsystemen.

Logistiek van het spoor

Goverde houdt zich sinds jaren 90 bezig met de logistiek van het spoor, zoals de besturing van de treindienst, dienstregelingsontwerp, management van verstoringen, Automatic Train Operation, de invloed van ERTMS op de capaciteit van het spoorwegnet. Momenteel is hij één van de partners van het NWO-project Improving the Resilience of Systems, dat door ProRail wordt ondersteund. Het project gaat over het voorkomen en beheersen van complexe verstoringen van de treindienst.

 

Gepubliceerd op